showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Je dobře, pokud na C kurzu jachtingu najedu 300 mil?

Je dobře, pokud na C kurzu jachtingu najedu 300 mil?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Je dobře, pokud na C kurzu jachtingu najedu 300 mil?

Kolik mil mám najet během praktického kapitánského kurzu na C? Čím více, tím lépe? Nebo to v tomto případě neplatí? Proč tentokrát méně uplutých mil znamená více dovedností na konci kurzu?

Uvedu příklad. Z Chorvatska. Je nám nejblíž a kurzy se tam konají nejčastěji.

Kurz začíná a končí v Biogradu. Během něj doplujete do Dubrovniku a zpět. Hezká plavba. Poplujete-li přímo, což na plachty nejspíše nepoplujete, je to 300 mil. V ideálním případě 2 dny jste-li závoďáci. Spíše to budou 3, nebo 3,5 dne plavby na plachty, když bude nějaký vítr. K tomu odpočinek v Dubrovniku. Dejme tomu den.

Čtyři dny z týdenního kurzu jsou pryč. Týdenní kurz však netrvá 7 dnů. V sobotu přijedete, nalodíte se, instruktor vám vysvětlí vše na palubě a v podpalubí, proberete check-in, zabydlíte se, uložíte zásoby. A je tma. Vyplouvat na kurzu hned na noční plavbu, kdy posádka nic neumí, není rozumné. Vyplouváte tedy v neděli. A v pátek navečer musíte být znovu v maríně. Zbývá 6 dnů a 5 nocí. Jak jsme si řekli, 4 dny a noci zabere plavba do Dubrovniku a zpět.

Co jste se během plavby naučili? Udělali jste 10, možná 20 obratů. Halzy i réčka? Ne, jen ty, které byly třeba. Plachty jste vytáhli dvakrát po vyplutí. Možná jste i jednou či dvakrát refovali. Do přístavu jste si nezajeli ani jednou, v Dubrovniku přistával instruktor. Seděli jste za kormidlem a pluli jste rovně. Pokud tedy nekormidloval autopilot.

Ještě vám zbývají 2 dny. A jedna noc. OK, noc není problém, noční plavby již bylo dost. Tedy 2 dny, a ještě jste nezajížděli do přístavu. My na kurzech přístavních manévrů máme na palubě 4 žáky a věnujeme se jim 3 dny. Od rána do večera. Máme co dělat, abychom zvládli vše.

Jak má kurz vypadat?

Jak má tedy kurz podle mého vypadat? Má to být především dril. Od rána do večera. Plavba na plachty? Obraty. Réčka, halzy. Do zblbnutí. Každý se několikrát otočí na každé pozici. Vytahování a stahování plachet, jejich refování. Na začátku vše naučit posádku, aby dále již vše dělala sama. A samozřejmě opakování, aby se vše dostalo do krve.

Fouká-li hned v neděli vítr, tento dril zabere celý den. Když se větru nedostává, jedou se první lekce přístavních manévrů. Ideální ale je kombinace obojího. Aby v dalších dnech mohla posádka vykonávat všechny činnosti sama. Plout, pracovat s plachtami, dělat obraty, zajíždět do přístavu.

A zajíždění do přístavu bude pokračovat během kurzu každý den. Ne celý den, ale pár hodin každý den. Je to nejnáročnější disciplína, při které se nadělá nejvíce chyb, proto je třeba na ní nejvíce pracovat.

Tak není čas na žádné dlouhé plavby. Dlouhá plavba je monotónní, jen málo se při ní naučíme. Proto obrat, trim plachet, obrat… Zajet k molu, odplout od mola, zajet... To má smysl, to vede k dovednosti.

A do toho je tu mnoho dalších činností, které je třeba pilovat. Uzly, vyvazování jachty, kotvení, refování, MOB, navigace, noční plavba…

Je mnoho věcí, které je třeba se na kurzu naučit. Proto na ztrácení času dlouhými plavbami není čas.

1258

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu