V noci do neznámého přístavu?
Odpověď na tuto otázku zní: „Raději se mu vyhněte!“ Přístav, který neznáte (platí i o zátoce), je lepší navštívit nejprve za světla. Není to imperativ, ale je to bezpečnější. Níže najdete několik důvodů.
Začneme mírně zeširoka. Plujete-li v noci na otevřeném moři, jste relativně v bezpečí. Na otevřeném moři plují jen velké lodě, které jsou osvětlené a vysílají identifikaci AIS. Navíc jsou vidět na radaru. Nikde nejsou útesy a mělčiny, nikde neplavou rybářské bóje, které si můžete namotat na lodní šroub. Prostě bezpečí.
Nebezpečný provoz
Blížíte-li se k pevnině, respektive k přístavu, nebezpečí roste. V moři potkáte více menších rybářských lodí, více rybářských bójí. Čím blíže k přístavu, tím větší množství nejmenších loděk, které ani nemusí svítit. Nebezpečí roste.
Světelné pozadí
Jste před neznámým přístavem a hledáte světla značící vjezd. Za přístavem svítí celé město. Která světla jsou ta pravá? Z červeného se vyklube blikající semafor, zelená je reklama na sázkovou kancelář. Z bezpečného kurzu do přístavu je najednou nebezpečný kurz na mělčinu. Vyhledání vjezdu do přístavu, které je ve dne snadné, může být ve tmě stresující, nebo dokonce nebezpečné.
Všechno je jinak
V pilotu se zdá přístav snadno pochopitelný, ale noční realita může být jiná. Jednou jsme v noci hledali vjezd do přístavu Vieste. Ve dne snadno identifikovatelný. Tenkrát v noci to byl oříšek (pravda, bylo to v době, kdy pilot stál půl měsíčního platu, neměli jsme ho tedy). Problém byl, že přístavní zdi se překrývaly a nebyl patrný vjezd. Navíc se červená světla překrývala se zeleným a zdálo se, že jsou opačně. Nebyl to snadný příjezd. Ještě s bouřkou v zádech.
Druhý den ráno se ukázalo, že vše je zcela jasné. Stačilo to vidět za světla.
Stalo se mi ale také, že v přístavu vyrostlo nové molo, které tam nemělo být. Také nic moc v noci. Pěkně vás to znejistí.
To samé se týká zátok. V noci se špatně odhaduje vzdálenost. V zátoce mohou být neosvětlené lodě. Podél pobřeží mohou být mělčiny atd.
To vše dělá noční připlouvání do přístavu potenciálně nebezpečnější. Máte-li možnost, vyhněte se mu. Vplujete-li ve dne, vše bude snadné, zřejmé a dokonce na vás bude na molu čekat pomocník.
5273
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Co mít připraveno pro přežití
Co mít připraveno pro přežití
Plavíme se u pobřeží i na otevřeném moři, za bezvětří i za bouří. Kdykoli může dojít k vážné nehodě. Jsme na ni připraveni? Jsme připraveni jachtu kdykoli opustit ?