showTop
× Search
V noci do neznámého přístavu?
Daniel Vodička

V noci do neznámého přístavu?

Odpověď na tuto otázku zní: „Raději se mu vyhněte!“ Přístav, který neznáte (platí i o zátoce), je lepší navštívit nejprve za světla. Není to imperativ, ale je to bezpečnější. Níže najdete několik důvodů.

 

Začneme mírně zeširoka. Plujete-li v noci na otevřeném moři, jste relativně v bezpečí. Na otevřeném moři plují jen velké lodě, které jsou osvětlené a vysílají identifikaci AIS. Navíc jsou vidět na radaru. Nikde nejsou útesy a mělčiny, nikde neplavou rybářské bóje, které si můžete namotat na lodní šroub. Prostě bezpečí.

Nebezpečný provoz

Blížíte-li se k pevnině, respektive k přístavu, nebezpečí roste. V moři potkáte více menších rybářských lodí, více rybářských bójí. Čím blíže k přístavu, tím větší množství nejmenších loděk, které ani nemusí svítit. Nebezpečí roste.

Světelné pozadí

Jste před neznámým přístavem a hledáte světla značící vjezd. Za přístavem svítí celé město. Která světla jsou ta pravá? Z červeného se vyklube blikající semafor, zelená je reklama na sázkovou kancelář. Z bezpečného kurzu do přístavu je najednou nebezpečný kurz na mělčinu. Vyhledání vjezdu do přístavu, které je ve dne snadné, může být ve tmě stresující, nebo dokonce nebezpečné.

Všechno je jinak

V pilotu se zdá přístav snadno pochopitelný, ale noční realita může být jiná. Jednou jsme v noci hledali vjezd do přístavu Vieste. Ve dne snadno identifikovatelný. Tenkrát v noci to byl oříšek (pravda, bylo to v době, kdy pilot stál půl měsíčního platu, neměli jsme ho tedy). Problém byl, že přístavní zdi se překrývaly a nebyl patrný vjezd. Navíc se červená světla překrývala se zeleným a zdálo se, že jsou opačně. Nebyl to snadný příjezd. Ještě s bouřkou v zádech.

Druhý den ráno se ukázalo, že vše je zcela jasné. Stačilo to vidět za světla.

Stalo se mi ale také, že v přístavu vyrostlo nové molo, které tam nemělo být. Také nic moc v noci. Pěkně vás to znejistí.

To samé se týká zátok. V noci se špatně odhaduje vzdálenost. V zátoce mohou být neosvětlené lodě. Podél pobřeží mohou být mělčiny atd.

To vše dělá noční připlouvání do přístavu potenciálně nebezpečnější. Máte-li možnost, vyhněte se mu. Vplujete-li ve dne, vše bude snadné, zřejmé a dokonce na vás bude na molu čekat pomocník.

Předchozí článek Ucpal se vám lodní záchod?
Další článek Merry Fisher 895 Marlin
Vytisknout
5273

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu