showTop
× Search
Co mít připraveno pro přežití
Jan Koukal
/ Kategorie: Bezpečnost

Co mít připraveno pro přežití

Plavíme se u pobřeží i na otevřeném moři, za bezvětří i za bouří. Kdykoli může dojít k vážné nehodě. Jsme na ni připraveni? Jsme připraveni jachtu kdykoli opustit ?

Plavba po moři není jen plná slunění, koupání a krásných zátok. To samozřejmě láká nejvíce jachtařů, nikdo však není schopen zaručit, že nedojde k tomu, že se dostaneme do špatného počasí. I když jsou dnes předpovědi velmi spolehlivé a patříme k opatrným jachtařům, kteří do těžkého počasí nevyplouvají, přesto se do něj dříve nebo později dostaneme. Stačí, že musíme spěchat na letadlo, že vyplujeme do mírně divočejších podmínek a počasí se zhorší více, než meteorologové předpokládali. Na moři pak můžeme zažít horké chvilky.

Proč však o takové banalitě mluvím? Důležité je, aby si všichni kdo vyplouvají na moře, včetně svátečních jachtařů, uvědomili, že na moři se nikdy nemohou cítit jisti na 100%. Každý se může dostat do situace, kdy bude nutné, aby opustil bezpečí své lodi a svěřil se do vlhkého úkrytu záchranného ostrůvku. K takové chvíli většinou nedojde za krásného počasí, na klidné hladině a s přemírou času na transport všeho potřebného na ostrůvek. Ne, stane se to v noci, za bouřlivého větru, v dešti, ve vysokých vlnách, v nulové viditelnosti. Navíc bude nutné bleskurychle zhodnotit situaci a ihned zareagovat. Situaci bude ještě zhoršovat stres.

Proč vozit security box

Za takových podmínek budeme na palubě jen těžko hledat věci, které by nám v ostrůvku pomohly déle přežít. Budeme rádi, pokud se stihneme správně obléci, popadneme první co nám přijde do ruky a na ostatní  nejspíše nebude čas. Až v ostrůvku začneme zjišťovat, co jsme si s sebou vzali a co nikoli. Teprve v ostrůvku začneme přemýšlet o tom, jak dlouho můžeme vydržet na živu, zda se nám podaří přivolat pomoc a zda máme čím na sebe upozornit případné zachránce.

My se však můžeme na dramatické chvíle připravit a vyhnout se tak stresu, který na nás při opouštění lodi padne ve chvíli, kdy nebudeme moci najít EPIRB.

Můžeme si vše, co nám pomůže k přežití, připravit ještě předtím, než vyplujeme na moře. Vše potřebné zabalíme do nepromokavého obalu, který by zároveň nemělo být možné prorazit. Můžeme ho nazvat security box, často se mu také říká grab bag. Tento kontejner si jasně označíme a v lodi uložíme na takové místo, abychom ho v nouzi nemuseli hledat a dolovat kupříkladu pod lůžky. Důležité také je, abychom o uložení boxu informovali posádku ještě před vyplutím. V nouzi nejvyšší bude kapitán nejspíše řídit evakuaci lodi a plynulosti operace nepomůže, pokud bude navíc do podpalubí volat:“ Nezapomeňte vzít s sebou security box! … Co to je? …No přeci ta červena krabice uložená na dně skříňky vedle navigačního stolku! … Ale ne tahle, to je nářadí! Ta také ne, to jsou filtry k motoru! Sakra jak to máš najít, když koukáš jinam!...“

To jsou jasné důvody pro to, aby byl security box jasně označen, uložen poblíž hlavní lukny a celá posádka byla o jeho poloze a použití instruována.

Jak by měl security box vypadat

Do security boxu bychom měli uložit vše, co nám pomůže v ostrůvku déle přežít a co nám umožní zavolat pomoc. Musí být vodotěsný a čas od času, nejlépe jednou ročně, je nutné zkontrolovat celý obsah. Věci nefunkční, nebo s prošlým datem expirace, je zapotřebí vyměnit.

Ideální nádobou je plastový kontejner se šroubovacím víkem. Je vodotěsný, dostatečně pevný a má očka, za která ho můžeme vzít, nebo na něj přivázat provaz. Nevýhodou je, že je značně neskladný. Pokud použijeme některý z vodotěsných pytlů, které jsou skladnější, musíme je často kontrolovat, nejsou-li někde prošoupané, či jinak poškozené.

Ideální je, pokud k security boxu přivážeme delší lanko (cca 5 metrů), na jehož konec přicvakneme karabinu. V případě potřeby ho tedy budeme moci jednoduše kdekoli přicvaknout a nemusíme se bát, že jakmile ho pustíme z ruky, přijdeme o něj. Na box je dobré nalepit pruh z reflexní nálepky, který nás může pomoci zachránit.

Co by měl obsahovat

Nůž – ideální je zavírací nůž bez hrotu, který by mohl způsobit proražení záchranného ostrůvku.
Potrava pro přežití – v katalogu firem jako je Plastimo najdeme potřebné balení těchto speciálních sucharů.
Signální zrcátko – zrcátko slouží k signalizaci na letadla.
Vodotěsná baterka – poslouží nám k signalizaci a navíc můžeme v jejím světle hrát v noci karty
Výbava na rybolov – stačí samozřejmě kus vlasce s háčkem, v případě nouze je možné chytit rybu na cokoli.
Ruční VHF – měla by být uložena ve vodotěsném pouzdře a samozřejmě nabitá.
Termoizolační Alu fólie – pro každého člena posádky by měla být jedna. Pomůže udržet organismu potřebnou teplotu.
Světelné tyčinky – tyčinky vydávající po zlomení světlo.
Fluorescein – barvivo k obarvení mořské hladiny. Pomůže k nalezení trosečníků z větší výšky.
Sada raket – ačkoli v lépe vybavených ostrůvcích již rakety zabalené jsou, není na škodu mít zabalenou ještě druhou sadu. Půjde o červené padáčkové rakety, červené pochodně a plovoucí kouřové signály.
Stroboskopická baterka – malé lampy na baterky jsou snadno k dostání, v noci zvýší viditelnost ostrůvku.
Prášky proti mořské nemoci – mořská nemoc se v ostrůvku dostaví za chvíli. Protože dehydruje organismus, je třeba se jí vyvarovat. Proto ihned po nasednutí do ostrůvku si berou prášek proti mořské nemoci i ti, kteří jí normálně netrpí.

Ačkoli mnohé z těchto věcí již v lépe vybavených ostrůvcích jsou, pomohou nám přežít, nebo nás vypátrat. Není třeba se obávat, že by nám překážely. Naopak, v případě nouze budeme rádi, že je všechny sebou vezeme.

Co si vzít do ostrůvku dále s sebou

Pokud nám to čas dovolí, měli bychom si vzít sebou co nejvíce praktických věcí do ostrůvku. Základem pro zajištění naší záchrany bude samozřejmě EPIRB bóje.
Pokud máme ruční odsolovaní zařízení na mořskou vodu, bude tím prvním, po čem budeme sahat. Pokud ne, snažíme si vzít sebou zásoby pitné vody. Dále nesmíme zapomenout na oblečení. I když se pohybujeme v teplých oblastech, oblečení je nutností. Mimořádně důležitá je čepice. Hlavou ztrácí organizmus většinu tepla, proto na čepici nesmíme zapomenout. V tropech zase ochrání hlavu před spalujícími slunečními paprsky.
Lékárnička s léky, dezinfekcí, co nejsilnějším opalovacím krémem, náplastmi a obvazy se rozhodně bude hodit. Sluneční brýle také vykonají kus práce. Ačkoli nejspíše nikam aktivně nepoplujeme, vezmeme si sebou mapy, tužku, papír. Zásoba baterií do ruční svítilny nám také pomůže. Pokud budeme mít možnost, nezapomeneme ani na lano.

Ačkoli všichni doufáme, že security box nebudeme nikdy potřebovat, je dobré ho na lodi mít a mít ho dobře vybavený. Může se nám zdát, že je zbytečné do něj vrážet peníze, měnit rakety a podobně, jediný okamžik nouze nám však všechny pochybnosti rozptýlí.

 

Předchozí článek Poslední volná místa na našich kurzech
Další článek Další zlomený stěžeň na Alinghi
Vytisknout
8493

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu