showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Daniel Vodička

Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný

Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?

Když se blíží špatné počasí, většina skipperů vyhledává stání na bóji. Málokdo preferuje kotvu. Bóje pro ně představuje bezpečí. Na kotvě loď poletuje tam a zpět, není hned zřejmé, jestli kotva drží, je třeba držet kotevní hlídky. Na bóji se vyvážeme, opatrní jedinci dvojicí lan, a jdeme si lehnout, ať se děje cokoli.

Neděláme ale dobře. Dojde-li k selhání čehokoli na bóji a skončíme-li na břehu či boku jiné jachty, je to náš problém. Skipper je zodpovědný za loď. Nikoli zemědělec z kuči na pobřeží. Není to problém majitele bóje, ale jen a jen problém náš. Tak to je, měli jsme držet na palubě hlídky.

Navíc je tu ještě jedno negativum v porovnání s kotvou. Začneme-li kotvu vléci, jedná se o pomalý pohyb, na který máme čas zareagovat. Pokud je samozřejmě někdo na palubě. Utrhne-li se bóje, nebo my se utrhneme od bóje, jachta je v bouřlivém počasí ihned snesena větrem. Na řešení máme jen vteřiny, nikoli minuty.

Dále si představte situaci, kdy se utrhne lano bóje na spodku celého systému. Kupodivu to hned zjistíte, nastartujete motor a plujete pryč od nebezpečí. Bóji táhnete s sebou a lano bóje se s největší pravděpodobností blíží k lodnímu šroubu, že…

1117

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu