Tragická halza
Na konci května při regatě Slovak Sailing Week zemřel po nepovedené halze zkušený slovenský jachtař Andrej Horák. Svoji roli při tragické nehodě sehrál autopilot. Na co je třeba si dát pozor?
Andrej Horák odcházel od kormidla, aby pomohl s halzou. V té chvíli si podle našich informací zapnul autopilota. Ten bohužel nedržel směr a došlo k nehodě.
Nemáme potvrzené zprávy z paluby, ale k nehodě mohlo dojít takto.
Jachta měnila směr a byl zapnut autopilot. V té chvíli autopilotu chvíli trvá, než si „osahá“ chování lodě a dochází ke změnám kurzu. Nejprve chvíli pokračuje v otáčení, aby se po zjištění chyby začal vracet do kurzu. Toto mohla být příčina. Čili ne chyba autopilota, ale jeho vlastnost, chyba v jeho použití…
Toto nemá být kritika, ale varování. Autopilota je dobré zapínat s rovným kormidlem, tedy na kurzu, a prvních pár vteřin počkat, aby se kormidelník přesvědčil, že se jachta chová tak, jak má.Teprve poté je možné odejít od kormidla.
9184
Související články
I v přístavu je možné potopit loď…
I v přístavu je možné potopit loď…
Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?
Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí
Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí
Špatně uvázané lano na bóji, jachta se utrhla, narazila do druhé a způsobila nepříjemné škody. Stačilo se správně přivázat a k ničemu nemuselo dojít. Takto to je zkažený týden. Pro všechny zúčastněné.
I stání v přístavu má svá rizika...
I stání v přístavu má svá rizika...
Dvaatřicetimetrová jachta Versilcraft Illusions stála 11. srpna vyvázaná u bývalé továrny Romeo Packing na Isla Mujeres. Sama netušila, že to jsou její poslední minuty.