showTop
× Search
Kde se stala chyba
Daniel Vodička

Kde se stala chyba

Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé.

Jedná se o jarní plavbu v Řecku, s největší pravděpodobností přechod studené fronty. Podle autorů videa vítr dosahoval až 70 uzlů.

1 – V první řadě si všimněte velmi špatně vytrimované geny. Gena je výrazně zarolovaná, ale otěžové vozíky jsou docela vzadu, proto zadní lem geny stále flatruje. Řešením je posunout otěžový vozík daleko dopředu, aby pokud možno rovnoměrně trimoval spodní i zadní lem geny.

2 – Člun na palubě je špatně uvázaný. Když je vidět, že se žene podobné počasí, je třeba člun opravdu důkladně přivázat, aby nebyl zdrojem starostí.

3 – Celá situace netrvala dlouho, ale byla patrné, že vítr sílí. Posádka si rozdala vesty, ale mnohem lepší službu by učinily psí kšíry, které by zabránily pádu přes palubu. Pokud by někdo spadl do vody s nasazenou vestou, nezdálo se pravděpodobné, že by ho posádka dokázala vytáhnout.

4 – Je otázkou, proč nešla gena zarolovat. Posádka tvrdí, že se již dříve několikrát rolfok zasekl. Mohlo jít o krátkou spoušť rolfoku z důvodu přílišného utažení plachty. V takovém případě je třeba plachtu rychle vymotat a za pomoci tří silných chlapů rychle znovu zarolovat. Při náležité přípravě otázka 1 minuty. Nepoužívejte přitom kliku od vinšny, ale masivní sílu tří chlapů. Při rolování jeden další člen posádky kontroluje otěž plachty. Na to je ale venku příliš mnoho geny. 

Dalším důvodem může být vypadlá smyčka lana z bubnu rolfoku. To je závada, na kterou je třeba si dát pozor a odstranit ji hned, jak vznikne. V podobném větru je již těžko opravitelná. Nezdá se pravděpodobná protoýže na začátku šla gena rolovat. 

A pak může být celá řada dalších důvodů pro zaseklý rolfok. Protože to zjistili ve chvíli, kdy foukalo 70 uzlů, bylo již na stažení plachty pozdě.

5 – Plocha vytažené geny nebyla tak velká, aby se s ní nedalo v silném větru plachtit. Nebo se o to alespoň pokusit. Dotáhnout tedy otěže a opatrně kormidlovat na zadoboční vítr tak, aby plachta neflatrovala. Není samozřejmě jisté, že by přežila vítr o rychlosti 70 uzlů, ale nebude-li flatrovat, je pravděpodobné, že ano. Pokud se samozřejmě nevymotá celá, jako se to stalo nešťastné posádce.

A nakonec udělat to, co i nešťastníci udělali, tedy dostat se za ostrov a počkat. 

Předchozí článek Checklist znamená bezpečí
Další článek Rozhovor s Milanem Koláčkem na České televizi
Vytisknout
7953

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu