showTop
× Search
Tentokrát správné řešení z Wannsee
Jan Koukal

Tentokrát správné řešení z Wannsee

Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.

Název berlínské čtvrti Wannsee je neblaze proslulý kvůli konferenci, která se v zámku na břehu stejnojmenného jezera konala v lednu 1942 a během níž nacističtí pohlaváři zaveleli k průmyslovému vraždění Židů. Že se s tímto termínem, byť v modifikované podobě, může pojit i pozitivní konotace, dokazuje studentský projekt WannSea, který přináší svěží vítr do lodního stavitelství.

Na trať monackého závodu se vydají tři závodní třídy. Berlínský tým bude soutěžit ve třídě Energy. Cílem iniciátorů této třídy je, aby účastníci vyvinuli co nejvýkonnější a nejdéle fungující pohonný systém využívající čistý zdroj energie dle vlastního výběru. Každý tým dostane od pořadatele k dispozici přesnou specifikaci one-design trupu. Úkolem účastníků je tedy také postavit nástavbu a kokpit s takovou přesností, která umožní pozdější montáž na trup v dějišti závodu.

Loď má být postavena co nejšetrněji k životnímu prostředí s využitím recyklovaných a alternativních stavebních materiálů, jako jsou přírodní vlákna a ekologické vláknové kompozity. To má pomoci maximálnímu odlehčení konstrukce. Počítá se s použitím výkonného elektromotoru se speciálně navrženým propelerem. Energii pro pohon budou vyrábět solární panely, které budou řízeny a ovládány moderní elektronikou a senzorovou technikou.

Grafika Wannsea

Grafika Wannsea

Jeden z německých návrhů.
Projekt má za sebou úspěšnou crowdfundingovou kampaň na platformě Startnext, kde se mu od prosince do února podařilo vybrat 2775 eur, díky čemuž studenti budou moci pořídit 10koňový závěsný elektrický motor Cruise 6.0 RS TorqLink.

Účastníci monacké regaty budou muset absolvovat tři soutěže: ve sprintu bude důležitá rychlost, ve slalomu dobrá manévrovatelnost a zručnost kapitána. Ve vytrvalostním testu bude záležet na úspornosti pohonného systému. Zvítězí ten, kdo obstojí nejlépe ve všech třech testech.

Studentský tým WannSea se skládá z několika jednotlivých týmů, které organizují a koordinují různé úkoly projektu. Jednotlivé skupiny jsou zodpovědné za oblasti energetiky, pohonu, konstrukce, IT technologií a také financí a marketingu.

Zatím jde o pilotní univerzitní projekt, jehož se studenti mohou účastnit po dobu jednoho semestru a získat za to studijní kredity. Ti, kteří se chtějí účastnit déle, se mohou zapojit do mimoškolní části týmu WannSea. V budoucnu má být projekt zaveden na univerzitě natrvalo, aby pomáhal rozvoji inovací, které mohou přispět k ozelenění lodní dopravy.

Více zde.

 

 

 

 

Předchozí článek Kde se schovat před bórou
Další článek Kanárské ostrovy
Vytisknout
470

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu