Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.
Název berlínské čtvrti Wannsee je neblaze proslulý kvůli konferenci, která se v zámku na břehu stejnojmenného jezera konala v lednu 1942 a během níž nacističtí pohlaváři zaveleli k průmyslovému vraždění Židů. Že se s tímto termínem, byť v modifikované podobě, může pojit i pozitivní konotace, dokazuje studentský projekt WannSea, který přináší svěží vítr do lodního stavitelství.
Na trať monackého závodu se vydají tři závodní třídy. Berlínský tým bude soutěžit ve třídě Energy. Cílem iniciátorů této třídy je, aby účastníci vyvinuli co nejvýkonnější a nejdéle fungující pohonný systém využívající čistý zdroj energie dle vlastního výběru. Každý tým dostane od pořadatele k dispozici přesnou specifikaci one-design trupu. Úkolem účastníků je tedy také postavit nástavbu a kokpit s takovou přesností, která umožní pozdější montáž na trup v dějišti závodu.
Loď má být postavena co nejšetrněji k životnímu prostředí s využitím recyklovaných a alternativních stavebních materiálů, jako jsou přírodní vlákna a ekologické vláknové kompozity. To má pomoci maximálnímu odlehčení konstrukce. Počítá se s použitím výkonného elektromotoru se speciálně navrženým propelerem. Energii pro pohon budou vyrábět solární panely, které budou řízeny a ovládány moderní elektronikou a senzorovou technikou.
Grafika Wannsea
Jeden z německých návrhů.
Projekt má za sebou úspěšnou crowdfundingovou kampaň na platformě Startnext, kde se mu od prosince do února podařilo vybrat 2775 eur, díky čemuž studenti budou moci pořídit 10koňový závěsný elektrický motor Cruise 6.0 RS TorqLink.
Účastníci monacké regaty budou muset absolvovat tři soutěže: ve sprintu bude důležitá rychlost, ve slalomu dobrá manévrovatelnost a zručnost kapitána. Ve vytrvalostním testu bude záležet na úspornosti pohonného systému. Zvítězí ten, kdo obstojí nejlépe ve všech třech testech.
Studentský tým WannSea se skládá z několika jednotlivých týmů, které organizují a koordinují různé úkoly projektu. Jednotlivé skupiny jsou zodpovědné za oblasti energetiky, pohonu, konstrukce, IT technologií a také financí a marketingu.
Zatím jde o pilotní univerzitní projekt, jehož se studenti mohou účastnit po dobu jednoho semestru a získat za to studijní kredity. Ti, kteří se chtějí účastnit déle, se mohou zapojit do mimoškolní části týmu WannSea. V budoucnu má být projekt zaveden na univerzitě natrvalo, aby pomáhal rozvoji inovací, které mohou přispět k ozelenění lodní dopravy.
Více zde.
470
Související články
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Kolik hektolitrů saponátu skončí každou sobotu v moři v maríně Sukošan/Biograd/Seget/Split… Dovolená na jachtě je taková čistá dovolená. Neškodná na první pohled. Má ale i své stinné stránky.
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).
Pokuta až 30 000 euro
Pokuta až 30 000 euro
Největší mlž Středozemního moře kyjovka šupinatá může dorůstat až 120 cm. V posledních letech je přísně chráněná. Stále se však najdou sběratelé všeho zajímavého, kteří je vylamují z mořského dna a plní jimi svá zavazadla. Pokuta přitom dosahuje až 30 000 euro.