showTop
× Search
Správné řešení přechodu bouřek
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Počasí

Správné řešení přechodu bouřek

Minulý pátek přecházela nad pobřežím Jadranu fronta se sérií bouřek. Za sebou zanechala zkázu, několik lodí potopených. Přechod fronty i s ukázkovým řešením jak na to, nám poslal jeden z našich čtenářů.

Týdenní charter jsme absolvovali na Dufour 390. Dvě rodiny, z toho jedna úplní nováčci. Vypluli jsme z Rogoznice, obepluli jsme Hvar. Celý týden moc nefoukalo, jen ve čtvrtek přišlo pěkné svezení v jugu. Všude bylo plno lodí, v přístavech i zátokách, celý týden. Ze čtvrtka na pátek jsme měli v plánu spát na Šoltě, na konci zátoky Nećujam. Už ve tři odpoledne tam bylo totálně plno. Pokračovali jsme tedy dál na západ.

Nakonec jsme skončili se dvěma katamarány před Maslinicí, mezi dvěma ostrovy. Hloubka na kotvení 6-8 m, foukalo z jihovýchodu. Vypustili jsme 50 metrů řetězu. Navíc jsme stále měli špatný pocit, že místo není dobře chráněné. V bouřce bychom pravděpodobně měli těsně za zády skalnatou pláž. A kotva sice byla v písku, ale okolo tráva.

Předpověď hlásila na noc bouřku, každý měl možnost zvážit své možnosti. Večer se bouřka ukázala jako lokální v okolí Lošinje. Dohodli jsme se, že pokud postoupí k nám, vyplujeme na moře a pojedeme nočku na severozápad. Připravili jsme loď. Vypustili jsme paddleboardy a svinuli bimini apod. Bouřka na Windy pěkně narostla, udělala pás od vnitrozemí až do moře a nabírala rychlost na jihovýchod.

Asi hodinu před jejím příchodem jsme v klidu zvedli kotvu, propluli ostrůvky a zamířili na moře. Vítr přišel v podstatě tak, jak Windy avizovalo. Jen špičky byly nižší, kolem 40 uzlů. Většinou foukalo do 30 uzlů. Postupovali jsme pomalu nejdřív W šikmo na vítr a vlny, když přešly poryvy a začalo pršet, stočili jsme se postupně na NWN. Vevnitř se posádka celkem pěkně vyspala. Nakonec nám prostup pásem bouřky trval asi dvě hodiny celkem. Cílem bylo Žirje, byli jsme tam nakonec dříve, než jsme předpokládali. Ranní pohoda už byla v Male Stupici. 

Marek

Předchozí článek Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Další článek Jak je to s vysokou vodou v Bratislavě
Vytisknout
822

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu