showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Spánek sólových jachtařů

Spánek sólových jachtařů
Daniel Vodička

Spánek sólových jachtařů

Závodíte přes oceán nebo okolo světa. Jste na lodi sám. Jak ovládnout vlastní únavu? Jak ovládnout sebe, svůj spánek? Jak neupadnout do dřímoty v nejméně vhodný okamžik? I to patří k cestě za vítězstvím.

Časopisu Yachting World na tuto otázku odpovídal jeden z nejlepších sólových jachtařů posledních let Jeremie Beyou, třetí z poslední Vendée Globe a dnes skipper nejmodernější jachty IMOCA Charal.

Teplo a sucho

I když jsou nové foilující jachty IMOCA rychlejší, pokud letí na foilech, nejsou tak mokré, jako předešlá generace, protože letí nad vodou. Starší lodě IMOCA nebo VO65 jsou stále zaplavovány vodou. Přitom na jakékoli lodi plujete, je třeba zůstat v suchu. Nejde jen o vodu, ale i o pot. Používám žluťáky, které nejsou zcela dýchací, proto se při těžké práci začínám potit. Stačí pak vychladnout a je vám zima. Na práci na nové jachtě IMOCA Charal dnes používám lehkou GoreTexovou větrovku. Kokpit je celkem dobře krytý, proto nejsou třeba pořádné žluťáky. GoreTex je pro mne nezbytností. Udrží vás déle v teple a suchu.

Spát krátce a často

Stávalo se mi, že jsem po dlouhé době bez spánku začínal slyšet zvláštní pískání v uších. Halucinace. Dnes vím, že to nikdy nesmím nechat dojít tak daleko. Ještě předtím je třeba si odpočinout. Snadněji se mi spí při sólové plavbě, kdy si vyberu chvíli odpočinku, než v posádce v systému hlídek. Při sólové plavbě využívám krátký spánek 10 – 12 minut kdykoli, kdy je třeba. Samozřejmě v „plné polní“. Je ale třeba mít pohodlné oblečení, být v suchu a v teple.

Občas dlouhý spánek

Jednou za 2 – 3 dny tělo potřebuje dlouhý spánek. Potřebuje se nabít. Problém je, pokud jsou zrovna takové podmínky, které to neumožňují. Proto je důležité již před startem závodu hledat při routingu stabilní podmínky, při kterých bude možné se vyspat. Dlouhým spánkem myslím 90 – 120 minut. Důležité je, dát si budík. I když se většinou vzbudím i bez něj. Pro dlouhý spánek si svlékám žluťáky a lehám si na lůžko do spacáku.

Vynechat kávu

Nepijte mnoho kávy. V krátkém výhledu to sice pomůže, ale v dlouhodobém výhledu přichází útlum. To platí o všech stimulantech. Nikdy jsem nezkoušel kofeinové přípravky, nebo jakékoli přípravky, abych zůstal vzhůru. Stejně tak se nesnažím před startem závodu naladit na jiný spánkový rytmus. Nikoli, jedinou starostí před startem závodu je, dokonale si odpočinout. Když vyplouváte na start, musíte vědět, že je dokonalý spoleh na vaši loď i na vaše tělo a mysl. 

8947

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu