showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co je třeba pro sólo plavbu?

Co je třeba pro sólo plavbu?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co je třeba pro sólo plavbu?

Vyplout na lodi sám! To je lákavé. V posledních letech sólo plavby přitahují stále více jachtařů. Zvládnu to ale?
Chcete plout sami, ale nevíte, jestli na to máte. Čím se sólo plavba liší a čeho musím být schopen?

Kupodivu toho není o mnoho více, než musí umět běžný skipper, který jezdí s posádkou. Základní rozdíl je v tom, že si musí veškeré činnosti umět představit krok po kroku dopředu. Promítnout si je v hlavě. To je to nejdůležitější. 

Lidé se často ptají: „Jaká nejmenší posádka zvládne tuto jachtu?“ Odpověď je jednoduchá: „Jeden člověk.“ Není to na 100 %, ale ve většině případů to platí. Stačí vědět jak na to a postupy uzpůsobit počtu lidí, kteří jsou k dispozici. 

Pojďme se podívat na refování hlavní plachty (klasické, nikoli rolovací). V kolika lidech refujete? Jeden stojí za kormidlem, druhý je u výtahu hlavní plachty, třetí jde ke stěžni, čtvrtý dotahuje ref. Tak to vypadá, když je na lodi rukou přehršel. Jde to ale ve třech, ve dvou, i v jednom. Sólový jachtař se u toho ale více naběhá a musí to mít vymyšlené. 


Krok za krokem refování

Jsem na lodi sám a potřebuji refovat hlavní plachtu. Jedu na stoupačku. Prvním krokem bude, že zapnu autopilota na magnetický kurz (při kurzu na vítr může mít problém se změnou při vypuštění hlavní plachty). 

Odejdu od kormidla k otěži hlavní plachty. Vypouštím ji, až začne flatrovat. 

Nyní přejdu k výtahu plachty. Povolím ho o trochu více, než po první ref. Na výtahu mám buď značku, nebo délku musím odhadnout. 

Zaseknu výtah a přeběhnu po palubě ke stěžni. Zde navléknu oko na předním lemu do háku na ráhně a jdu zpět do kokpitu (oko může vypadnout a budu se muset vrátit a udělat to znovu, naběhám se). 

V kokpitu dotáhnu výtah plachty. 

Nyní je třeba dotáhnout ref. Dotahujeme lano a kontrolujeme, jestli někde není skřípnutá plachta mezi refovacím lanem a ráhnem. Může se stát, že budeme muset refovací lano zaseknout, přitáhnout otěž, vylézt na nástavbu a skřípnutou plachtu uvolnit a srovnat na ráhně. Teprve pak znovu povolíme otěž a refovací lano dotáhneme. 

Nakonec dotáhneme otěž.

Je to stejné, jako na lodi s velkou posádkou, jen si vše musíme umět přehrát v hlavě dopředu a podle toho připravit. Trvá to déle, než na lodi s posádkou (i když některé posádky…), ale nic speciálního to nevyžaduje. Více opatrnosti a více času. Vše musí být rozmyšlené, abyste se nedostali do bezvýchodné situace, kdy potřebujete pomoc. Žádná není. Nikdo vám lano nepřitáhne. 

Stejné je to se vším, co děláme. Sami si můžeme chytit bóji i zajet do přístavu. Sami také můžete tahat spinaker, jak dokazuje Milan Koláček, ale to už je vyšší dívčí. To hned na začátku nezkoušejte. 

Sami tedy jezdit můžete, jen nesmíte trojčit. Vše je třeba mít dopředu promyšlené.
 

8416

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu