showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jakou jachtu na sólovou plavbu

Jakou jachtu na sólovou plavbu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jakou jachtu na sólovou plavbu

Sólová plavba je v mnohém odlišná, než plavba v posádkou. Především je náročnější. Ale mnohé jachtaře přesto láká. Podíváme se, jaké požadavky by měla jachta na sólové plavby splňovat.

Plujeme-li na jachtě sami, musíme být schopni ji sami zvládnout. U menší jachty je to jednodušší, ale i velkou loď může zvládnout jediný jachtař. Podívejte se například na trimarany třídy Ultime dlouhé přes 30 metrů. Sóloví jachtaři se na nich vydávají přes Atlantik, nebo dokonce i kolem světa. Hmotnost hlavní plachty se například na trimaranu Spindrift blíží půl tuně. Nejde o standardní příklad, přesto je možné na ní plout sólo.
Důležité je, aby jachta byla pro sólovou plavbu přizpůsobena.

Co je pro to důležité?

V první řadě jedobré, když jsou všechny ovládací prvky instalované tak, aby byly od kormidla snadno dosažitelné. Nejde jen o otěže, ale také o výtahy, otěžové vozíky, či dopínání zadního stěhu. Kromě toho musí být dostupné ovládání autopilota. Dnes už se sice počítá s bezdrátovou ovládací jednotkou, ale kromě ní musí být snadno dostupné i pevně instalované ovladače.

Podívejte se například na Figaro, na kterém závodil Milan Koláček. Jachta je vybavena kormidelní pákou, která je snadno dosažitelná jak z obou boků lodě, tak i z hlavní lukny. Velkou výhodou je možnost kormidlovat v obratech nohou. Kormidelní páka má na Figaru vysouvací nastavení, které usnadňuje vedení lodi nohama při práci s otěžemi. Vinšny na otěže i výtahy jsou od kormidla snadno přístupné, kormidelník se při standardním trimování nemusí ze svého místa zvedat. Dále najdeme všude baterie stoperů a záseků, které umožňují uvolnění vinšen.

Důležitým požadavkem je bezpečnost. Na palubě musí být natažené popruhy life lines. Ty umožňují při cestě z kokpitu cvaknout se karabinou na zádi a dojít až na příď. Dalším bezpečnostním prvkem je samonafukovací vesta s psími kšírami. Bez toho jsou bezpečnostní popruhy k ničemu. U sebe by měl mít sólový jachtař radiobóji PLB (Personal Locator Beacon). Šance na záchranu při pádu přes palubu je sice malá, ale stále nějaká. Bez PLB není žádná. Plavbu učiní bezpečnější také AIS (systém upozorňující na lodě v okolí) a aktivní radarový odražeč. Oboje upozorní jak na blížící se lodě nás, tak i kolem plující lodě na naši přítomnost.

Rolovací plachty?

Má být vybavena jachta na sólovou plavbu rolovacími plachtami? Rolovací kosatka je výborným pomocníkem. Zvláště v případě, že máme rolfoky dva, s různou velikostí předních plachet.

V případě hlavní plachty je to otázka. Je lepší volit klasickou hlavní plachtu, nebo rolovací? S klasickou hlavní plachtou je sice více práce, ale je spolehlivější. Když je třeba ji spustit na palubu, stačí povolit výtah.

S rolovací hlavní plachtou jste jistě již zažili, že se plachta zasekla ve stěžni a nešla dovnitř ani ven. To je pro sólového jachtaře velmi nepříjemná potíž. Klasická hlavní plachta toto neudělá.

Refování hlavní plachty je v ideálním případě možné uskutečnit z kokpitu. Dnes oblíbené refování jedním lanem není nejlepší, protože se lana špatně dopínají. Lepší je mít pro přední a zadní roh plachty samostatná lana.

Na výtahu hlavní plachty je dobré udělat značky v místě refů. Usnadní povolování výtahu při refování.

Kam instalovat přístroje

Navigační budíky najdeme obvykle na kormidelním sloupku. Tak je tomu v případě jachty s kormidelním kolem. Při trimování plachet sólový jachtař na budíky instalované na tomto místě neuvidí. Proto je lepší, jsou-li umístěné před hlavní luknou, nebo na stěžni, jako je tomu na sportovních jachtách. Pak jsou dobře viditelné odkudkoli.

 

7428

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu