Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.
Zde máme obrázek tří předních plachet, používaných na jachtách IMOCA (Vendée Globe), které se pokusíme představit.
Spi
U nás bychom tuto ohromnou plachtu označili jako genaker. Francouzi ho nazývají asymetrický spinaker. Na lodích IMOCA jde o plachtu s plochou kolem 400 m2. Je určena do slabého zadoboku 5 – 20 uzlů. Na moderních lodích IMOCA ji už obvykle nenajdeme. Speciálně ne na těch s foily. Důvodem je rychlost lodi. Čím je jachta rychlejší, tím ostřejší je zdánlivý vítr, na který pluje (viz obr.). Proto potřebuje plachtu na ostřejší vítr. Navíc rychleji pluje, rychlejší je zdánlivý vítr, který na loď působí a o to rychleji se může rozjet. Platnost tohoto tvrzení je omezena.
Grand Gennaker
Grand Gennaker připomíná velikou a hlouběji střiženou genu. Může také připomínat Code 0, ale opět s hlubším střihem. Jeho plocha dosahuje 300 m2. Je určen do větru o rychlosti do 30 uzlů. Úhel větru 120 – 160°.
Petit Gennaker
Petit Gennaker již není vytahován až na vrchol stěžně. Jeho plocha dosahuje jen zanedbatelných 200 m2. Je určen do silnějšího větru. Jeho střih je plošší, díky tomu je možné ho použít i na poměrně ostré kurzy ve slabším větru.
6229
Související články
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Co je to zdánlivý vítr a odkud vane?
Co je to zdánlivý vítr a odkud vane?
Vítr vane od severu rychlostí 20 uzlů. Poplujete-li různými kurzy, bude se vítr, který na palubě pociťujete, měnit. Bude mít jinou rychlost i jiný směr. Vítr, který na palubě cítíte, je zdánlivý vítr.
Uchycení výtahu hlavní plachty
Uchycení výtahu hlavní plachty
Pokud se budeme bavit o klasické hlavní plachtě, setkáme se s více způsoby, jakými může být uchycen výtah do hlavy plachty. Podle velikosti plachty nám ze stěžně povede buď jedno lano, které se přímo připevní k hlavě plachty. Nebo bude výtah průběžný, tedy na hlavě plachty bude pouze kladka a výtah půjde dvojitě, aby měl silnější převod a větší sílu při vytahování.
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíle vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.