showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Severní Atlantik ještě neznamená být doma
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Severní Atlantik ještě neznamená být doma

Ve Vendée Globe se bojuje o čtvrté místo. Vedoucí skupina je u Azor, posledních 1000 mil. To ale neznamená, že už jsou doma. Přesvědčil se o tom Sam Goodchild.

Zatím se zdá, že pro čtvrté místo v závodě si jede Jeremie Beyou. V současné chvíli má náskok 100 mil na skupinku pronásledovatelů Nico Lunvena, Paula Meilhata a Sama Goodchilda. Dlouho to byl právě britský jachtař, se kterým se Beyou o čtyřku přetahoval. Včera byl najednou jeho snahám konec. Dostal se z nejhorší části přecházející tlakové níže, vítr už slábl. Pak ale autopilot zazmatkoval. Plachta se zhoupla z boku na bok. Výsledkem byly zlámané spíry a plachta přetržená vedví od předního po zadní lýk. Nepoužitelná. Goodchild se stočil na zaďák a pokračoval dál s dvojící plachet J2 a J3 na motýla. Potřebuje se dostat na východ. Na západě přijde na zadní straně níže severní vítr a bez hlavní plachty se špatně stoupá. Sam ale tvrdí, že je plachta opravitelná a už se do toho pustil. Sikaflex má až za ušima.

Zde připomínám naši soutěž o kalendář Saling 2025 od Pavla Nesvadby. Na tipování už je pozdě, ale těm, kteří v britského jachtaře vkládali všechny své naděje, se včera rozpadl svět na kousky jak rozbité zrcadlo. Vypadá to, že rozhodovat se bude mezi příznivci Jeremie Beyoua.

Připomínám dnes večer online přednášku Milana Koláčka, tentokrát se vzácným hostem Jean-Pierre Dickem. Tam půjdeme mnohem více do detailů.

Polohu lodí najdete zde.

1105

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu