showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let

Foilující jachty IMOCA dokážou oblétnout svět pod 65 dnů. A to táhnou stále záď ve vodě. Proč nepovolí foil i na kormidle, aby vzlétly docela? Kolik by to stálo.

Jachty IMOCA jsou stále dražší. Není to tak dávno, kdy bylo možné pořídit špičkovou loď za 4 miliony euro. Pak přišel zlom, 5 milionů, 6 milionů, dnes 7 milionů euro. Co ročník, to milion k ceně nové lodě.

Dnes jde o jachty s foily exotických tvarů, které dokážou létat rychlostí až kolem 35 uzlů a dlouhodobě se držet nad 25 uzly. Přitom je jejich let stále takový neúplný. Na zádi žádný foil není a jachta táhne záď vodou. Je to rychlé, ale mohlo by to být ještě rychlejší. Stačilo by přidělat vodorovný foil na kormidlo a jachta by se zvedla docela. A dále zrychlila, samozřejmě.

Jenomže je to zakázané pravidly. Pravidla si přitom v asociaci IMOCA určují sami členové třídy, tedy závodníci a majitelé lodí. A ti jsou zatím proti. Znamená to i pro příští ročník Vendée Globe 2028.

Laikům se to může zdát nesmyslné, ale jistě tu důvody jsou. Třída IMOCA nemá ve zvyku se stavět proti pokroku.

Celkem zásadním důvodem je cena. Plné foilování by dle odhadů přišlo na další 2 – 3 miliony euro u starších lodí. Na tolik by měla přijít přestavba starších jachet na plně foilovací. A ani u lodí, které se dnes teprve začínají stavět, by to nebylo zanedbatelné. Není to jen křidélko na kormidle…

Je třeba vzít v úvahu, že by šlo o zcela nový pohyb lodě. Namáhání jiných partií. Musel by tu být naprosto spolehlivý mechanismus, zavěšení kormidel, které by neslo loď. A vše by muselo vydržet plavbu kolem světa.

I když to zvenčí vypadá, že na kormidlo se nalepí kousek ploutve a bude to stát pár korun, jedná se o odstřelení ceny jachet IMOCA na zcela novou cenovou úroveň.

Proto se shodli, že zatím ne. 

1410

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu