showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let

Foilující jachty IMOCA dokážou oblétnout svět pod 65 dnů. A to táhnou stále záď ve vodě. Proč nepovolí foil i na kormidle, aby vzlétly docela? Kolik by to stálo.

Jachty IMOCA jsou stále dražší. Není to tak dávno, kdy bylo možné pořídit špičkovou loď za 4 miliony euro. Pak přišel zlom, 5 milionů, 6 milionů, dnes 7 milionů euro. Co ročník, to milion k ceně nové lodě.

Dnes jde o jachty s foily exotických tvarů, které dokážou létat rychlostí až kolem 35 uzlů a dlouhodobě se držet nad 25 uzly. Přitom je jejich let stále takový neúplný. Na zádi žádný foil není a jachta táhne záď vodou. Je to rychlé, ale mohlo by to být ještě rychlejší. Stačilo by přidělat vodorovný foil na kormidlo a jachta by se zvedla docela. A dále zrychlila, samozřejmě.

Jenomže je to zakázané pravidly. Pravidla si přitom v asociaci IMOCA určují sami členové třídy, tedy závodníci a majitelé lodí. A ti jsou zatím proti. Znamená to i pro příští ročník Vendée Globe 2028.

Laikům se to může zdát nesmyslné, ale jistě tu důvody jsou. Třída IMOCA nemá ve zvyku se stavět proti pokroku.

Celkem zásadním důvodem je cena. Plné foilování by dle odhadů přišlo na další 2 – 3 miliony euro u starších lodí. Na tolik by měla přijít přestavba starších jachet na plně foilovací. A ani u lodí, které se dnes teprve začínají stavět, by to nebylo zanedbatelné. Není to jen křidélko na kormidle…

Je třeba vzít v úvahu, že by šlo o zcela nový pohyb lodě. Namáhání jiných partií. Musel by tu být naprosto spolehlivý mechanismus, zavěšení kormidel, které by neslo loď. A vše by muselo vydržet plavbu kolem světa.

I když to zvenčí vypadá, že na kormidlo se nalepí kousek ploutve a bude to stát pár korun, jedná se o odstřelení ceny jachet IMOCA na zcela novou cenovou úroveň.

Proto se shodli, že zatím ne. 

1266

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu