showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Refování na katamaranu

Refování na katamaranu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Refování na katamaranu

Jirka Pacák kterého zná (skoro) každý náš turistický jachtař, nám poslal zajímavý námět na článek. Je to refovací tabulka katamaranů Lagoon. Jedná se o tabulku, kterou našel na více modelech, není tedy podmíněna délkou katamaranu.

Tabulka má dva hlavní sloupce, jeden pro úhel zdánlivého větru (AWA) od 30°do 70°, tedy na stoupačku. Druhý sloupec je od 70° na vítr dále, tedy na bočák a zadobok.

Pro méně zkušené jachtaře ještě uvádíme, že zdánlivý vítr je vítr, který na loď působí, tedy vektorový součet skutečné rychlosti větru a pohybu lodi (pokud pojedeme kabrioletem za bezvětří rychlostí 100 km/h, zdánlivý vítr má rychlost 100 km/h a směr opačný směru jízdy).

Zajímavé na tabulce je, že první ref na hlavní plachtě se nasazuje až při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačce, ale 20 uzlech větru na bočák. Zde je třeba si uvědomit, že při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačku se jedná cca o 20 uzlů skutečného větru. Při 20 uzlech zdánlivého na zadobok půjde o cca 30 uzlů skutečného větru.

Gena se začíná zmenšovat nad 30 uzlů zdánlivého na stoupačku a 24 na bok a zadobok.

Další údaje najdete v tabulce. Je vidět, že tradiční turistické katamarany rozhodně nejsou přeplachtěné a plné plachty uvezou velmi dlouho.

4036

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu