showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Proč vám to příliš nestoupá?

Proč vám to příliš nestoupá?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč vám to příliš nestoupá?

Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?

Tou největší a nejjednodušeji odstranitelnou chybou u méně zkušených jachtařů je nedotažená gena. Často jsou vidět jachty, které stoupají proti větru s hlavní plachtou přitaženou na střed, ale s genou dobrou tak leda na předobok.

Jak dotáhnout genu

Dotažení geny se mění podle síly větru. Ve středním větru je třeba plachtu dotáhnout téměř až k vantům. Nechte mezi sálingem a zadním lemem geny prostor cca na pěst. To znamená, že budete otěž dotahovat, dotahovat, a když si už budete myslet, že to dál nejde, tak ještě dotahovat.

Samozřejmě je také třeba mít ve správné pozici otěžové vozíky geny. To je ale téma, kterému jsme se věnovali zde.

Správný obrat

Dalším detailem, který snahu dostat se proti větru posouvá zpátky na začátek, jsou nepovedené obraty. Pro zlepšení je třeba ve správném okamžiku vypustit plachtu a ihned ji na maximum dotáhnout rukou. Mnozí také při obratu neotáčejí o cca 90°, ale o 110°, 120°, nebo dokonce 130°.

Při obratu pouštíme genu ve chvíli, kdy ztratila vítr a dostáváme se proti větru. Až v té chvíli genu vypouštíme a na druhém boku přitahujeme. Při správné technice stačí dotáhnout klikou jen pár decimetrů (v doslovném významu označení pár).

Kormidelník dělá obrat o 90°. Před obratem se rozhlédne po okolí, najde si nový směr a při práci s kormidlem se snaží být přesný. No otevřeném moři poslouží k témuž kompas.

Pozorný za kormidlem

Poslední, co je třeba při stoupačce dělat pořádně, je udržování kurzu. Pokud chceme dobře stoupat, tak je třeba, aby se kormidelník koukal na špiónky a podle nich držel kurz. Není-li pozornost vaší silnou stránkou, pověřte vedením jachty windpilota. Bude mnohem lepší než vy.

Foto Pavel Nesvadba

3746

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu