showTop
× Search
V čem jsou Lodní noviny katastrofálně slabé? Je to v reklamě. Neumíme dělat reklamu. Reklamu na Lodní noviny, reklamu na naše kurzy, reklamu na naše plavby. Předpokládám, že jste nikdy žádnou naši reklamu neviděli. Je to tak? Ano, reklama je naše velká slabina. Facebook, Youtube, Instagram, nic z toho není plné naší reklamy. To ale neznamená, že jsme špatní i ve všem ostatním. Věříme, že lidé si o tom, jaké jsou naše kurzy, řeknou mezi sebou. Snažíme se vás vzdělávat články na našem webu a praxi pilovat na praktických kurzech.  Kurzy plné, jachtaři se vracejí Specializované kurzy děláme již léta a jsou plné. I bez reklamy. O tom, že jsou klienti s našimi kurzy spokojení, svědčí, že se nám stále vracejí. Na pokračující kurzy, nebo na kurzy jiné. Každoročně se nám vrátí přes 60 % našich klientů. Mnozí z nich se vracejí několik let, a nakonec absolvují celou naši nabídku kurzů. Případně se s námi vydávají na plavby. Trénink, trénink,...

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Trimování jednoduše - kosatka

Trimování jednoduše - kosatka
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Technika plavby

Trimování jednoduše - kosatka

V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci.

Otěže

Lana sloužící k primární kontrole plachty. Slouží k nastavení správného úhlu vůči větru. Společně s pozicí otěžového vozíku také regulují twist, tedy přetočení plachty v její horní části.

Otěžový vozík

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Otěžový vozík
Rozděluje tah otěže mezi zadní a spodní lem plachty a zároveň pomáhá ve spolupráci s otěží regulovat twist.

Posunutím směrem dopředu se plachta více uzavírá v horní části, zmenšuje se twist a přidává se výkon.

Posunutím směrem dozadu se plachta více otevírá v horní části, tedy se zvětšuje twist. Tím se redukuje klopný moment, pokud potřebujeme ubrat výkon v silnějším větru.

Výtah kosatky

Klíčový prvek pro změnu pozice břicha plachty. Pokud dotáhneme výtah, břicho se posune více dopředu. Tím vznikne účinnější profil do silnějšího větru, tolerantnější na změny úhlu náběhu

Povolením dostáváme méně tolerantní profil, který ale umožňuje plout ostřeji, pokud to podmínky dovolí.

Hlavním ukazatelem napětí jsou podélné vrásky v silnějším větru. Znamenají povolený výtah.

Vertikální vráska podél stěhu ve slabém větru signalizuje přetažený výtah.

Zadní stěh

Dopneme-li zadní stěh, dochází zároveň ke zvýšení napětí v předním stěhu. To zmenší průvěs předního stěhu/lemu tzv. sag a plachta bude opět lépe pracovat v silnějším větru, díky lepšímu úhlu náběhu.

Inhauler

Foto Pogo

Foto Pogo

Inhauler a outhauler
Umožňují přitáhnout otěž více ke středu lodi, zlepšují stoupavost. Zároveň se zrychlí vítr, který kosatka směřuje do hlavní plachty. Zvyšuje se tím náklon lodi.

Na moderních lodích se dnes často setkáváme s celým systémem tzv. haulerů. Jedná se o jednoduchý trimovací mechanismus s důrazem na redukci hmotnosti. Všechny prvky jsou co nejlehčí. Pomocí jednoduchých low friction kroužků a kladek je možné přitahovat otěž kosatky v podstatě ve všech směrech. Jde o 3D štelování.

Inhauler

Outhauler

Downhauler

139

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu