Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.
Představte si situaci. Jste na školení přístavních manévrů, začínáte, couváte k molu a instruktor vám dá 4 možnosti, jak na to. Vzhledem k tomu, že se vám za celý den z manévrů točí hlava, večer už nedáte dohromady, co je pro jednotlivé způsoby zajetí důležité. Jste zmatení. Možností je příliš.
Proto na to jdeme jinak. Jak při výuce, tak i na stránkách Lodních novin. Máme za sebou cca 8 instruktorů, každého s desetiletími praxe. Posledních cca 8 let každý denně na kurzech zajede k molu nejméně stokrát. Pořádná porce zkušeností. V naprosté většině technik jsme se za léta praxe dostali ke stejnému výsledku. Evoluce, stejně jako jako u zvířátek. Vakoveverka připomíná veverku, i když spolu nemají nic společného a jedna se vyvíjela v Austrálii ze zcela jiného základu.
Jsou různé možnosti...
Každý manévr lze provést několika způsoby. Obvykle ale jen jeden je nejjednodušší, nejbezpečnější, nejlépe naučitelný. Takový manévr učíme, takový propagujeme na našich stránkách. Chceme vám dát největší šanci na správný výsledek. Správný je bezpečný a jednoduchý. Chceme konzervativní řešení, nikoli odvážné, nikoli frajerské, nechceme vás učit řešení s maximálním wow efektem, ale velkou porcí rizika..
Pojďme se vrátit ke včerejšímu článku o sezení za kormidlem při couvání. Jak bylo v článku řečeno, toto řešení je vhodné pro jachty se záďovým kokpitem, s řadící pákou za kormidlem dole na boku kokpitu, které jsou dnes nejčastější.
Zkušenosti nám říkají...
Při kurzech a psaní článků vycházíme především z toho, že učíme ty, kteří začínají. Nikoli dlouholeté majitele jachet, nebo ty, kteří mají za sebou desítky let praxe. To se týká i tohoto tématu. Klidně mohu zajet stoje za kormidlem. Mohu u toho sedět. možná i ležet. Klidně mohu ovládat motor nohou. Není dobré to však učit na kurzech. Chceme začínající naučit nejbezpečnější variantu, protože základem je, snížit na minimum riziko poškození lodě. Na našich kurzech se celkem střídá cca 8 instruktorů. Všichni mají za sebou dlouhá léta a desetiletí praxe. Aniž bychom se nějak domlouvali, všichni v okamžiku, kdy je poloha šaltpáky stejná jako v článku, za kormidlem sedíme. Má to tedy zřejmě své výhody, když se k tomu všichni dostali nezávislým vývojem.
Návod pro méně zkušené
Jde přitom hlavně o to, že jachtař, který má méně zkušeností, neměl čas seznámit se s lodí, jen těžko hledá řadící páku, pokud ji nemá v ruce. Proto pak dochází k prodlevám při ovládání motoru. Prodlevy znamenají časovou tíseň a ta zase zvyšuje stres. Při stresových situacích, nebo při nedostatku času, pak mnozí nereagují dobře. Nemají reakci promyšlenu, reagují intuitivně a to často neznamená dobře.
Jezdím-li na lodi desítky let, mám přehled, jsem při zajíždění v klidu, nestresuji, vím, kdy a kam sáhnout. To je ale jiný příběh.
Máme na kurzech i takové, kteří sedět nechtějí, trvají na to, že budou za kormidlem stát. Mají ale často již zmíněný problém s brzděním, občas si i pletou strany, jak koukají přes rameno. Naše zkušenost s tímto je při výuce špatná.
Takových případů je více
Ze stejného důvodu radíme začínajícím jachtařům, aby se otočili na zpětný chod předtím, než zajedou mezi mola, tedy v místech, kde mají prostor. Jachta je nejméně ovladatelná (v rukou začínajícího jachtaře) při přechodu z předního chodu na zpátečku. Proto radíme, aby to udělali v místech, kde je prostor.
Také proto říkáme, že je-li to možné, je lepší couvat proti větru, když se následně stáčím na místo, protože při pohybu přídě se od sebe odčítá setrvačnost a působení větru. Jachta je stabilnější. Couváme-li po větru, tyto dvě síly, které mají na zamýšlený pohyb jachty negativní vliv, se sčítají, jachta je směrově nestabilní.
Podobných příkladů je mnoho. Neříkáme, že naše řešení jsou jediná možná, ale naše zkušenosti nám říkají, že jsou nejjednodušší, je tedy největší pravděpodobnost, že se kormidelníkům podaří.
793
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Jak zajet sólo na toto místo?
Jak zajet sólo na toto místo?
Včera jsme si rozebrali jednoduchou možnost, jak z místa vyplout. Dnes se podíváme, jak na místo jednoduše zajet i v případě, že jsem na palubě sám.