Pozor při noční plavbě
Velkým nebezpečím při noční plavbě je přehlédnutí jiných lodí v okolí. Toto nebezpečí v poslední době výrazně roste.
Není to dáno jen houstnoucí dopravou na moři, ale především přestěhováním mapových plotterů ke kormidlu. Co laikovi přijde jako vynikající bezpečnostní prvek, může představovat veliké nebezpečí.
Základem bezpečné noční plavby je tma na palubě a v podpalubí. Jen tak si zrak zvykne na tmu a může vidět věci v okolí. Z hlediska bezpečnosti jde hlavně o lodě.
Dříve tmu v kokpitu rušilo jen červené světlo kompasu hloubkoměru a rychloměru. Šlo o velmi slabá červená světla, která nerušila noční vidění. Dnes je situace jiná. Displeje jsou mnohem větší a především přibyly do kokpitů monitory mapových plotterů. I když jsou zapnuty na noční režim, jde o značný zdroj světla, který oslňuje.
Pro bezpečnou noční plavbu je tedy nutné mít plotter přepnutý do nočního režimu s maximálně staženým jasem. Pokud plujete místy, kde plotter nepotřebujete, rovnou ho vypněte. Pokud ho potřebujete jen občas, můžete ho po použití zakrýt plastovým krytem, abyste ho nemuseli za chvíli restartovat.
Jen pro úplnost ještě dodám, že v podpalubí musí být tma a v případě nutnosti rozsvícení použijte jen červené světlo.
10801
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Co mít připraveno pro přežití
Co mít připraveno pro přežití
Plavíme se u pobřeží i na otevřeném moři, za bezvětří i za bouří. Kdykoli může dojít k vážné nehodě. Jsme na ni připraveni? Jsme připraveni jachtu kdykoli opustit ?