showTop
× Search
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu. Navigační příklad na zkouškách je rozdělený, Nejprve je třeba spočítat požadovanou výšku hladiny (nebo čas, kdy je možné vyplout) v tzv. secondary portu, tedy přístavu, pro který nemáme výšku vysoké a nízké vody pro každý den v roce v tabulkách. Je třeba počítat s pomocí diferencí. To už máme za sebou. Druhá část se skládá z plavby v proudu. Tedy upřesnění polohy pomocí náměrů a následné plavby k cíli v oblasti s přílivovým proudem. Tím se budeme zabývat nyní. V zadání dostanete variaci (deklinaci) pro daný rok a datum kdy plujeme. Následuje upřesnění polohy pomocí náměrů na dané body a cíl, do kterého chceme plout. No a už zbývají jen údaje o větru, velikosti driftu a rychlosti plavby. Otázka zní, jaký je kurz kompasový...

Co říká tato šipka

Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a...

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

Pozor při couvání k molu

Pozor při couvání k molu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Pozor při couvání k molu

Couváte k molu, na hloubkoměru 3 metry a najednou loď stojí. Kormidlo je rozštíplé, kauce v p….i. Kde se stala chyba?

Je to jednoduché. Couváte-li ke břehu, je vám v mnoha případech hloubkoměr na nic. Čidlo hloubkoměru je umístěné na přídi před kýlem. Pokud se dno prudce u mola zvedá, je hloubka před kýlem jiná, než pod kormidlem. 

Co s tím?

Máte několik možností. 

V místech, která jsou uvedena v pilotu, bývá malá hloubka u mola obvykle vyznačena. Zkontrolujte si pilota a vyhnete se nepříjemnostem. 

Není-li lokalita v pilotu uvedena, můžete hloubku odhadovat pohledem. Má to jen dvě nevýhody. Chce to zkušenost a je to nepřesné. 

Dále můžete na místo najet nejprve přídí, hloubku blíže u mola osahat hloubkoměrem a poslední metry odhadnout. Stále to není 100% přesné, ale přesnost se zvyšuje. 

Můžete vzít také háček a z přídě hloubku exaktně změřit. Přesné. Ale pracné. 

No a poslední možností je neriskovat a najet na místo přídí a takto se i vyvázat.

Žádná z těchto rad není použitelná vždy a všude. Jejich kombinací však uchráníte kormidlo před poškozením v 99 % případů.

A ušetříte. Samozřejmě.

8091

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu