showTop
× Search
Potřebujete přečkat bouřlivé počasí…
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Potřebujete přečkat bouřlivé počasí…

Jste na moři, počasí je bouřlivé, posádka unavená. Co dělat, když už nejsou síly na další kormidlování?

Jednoduchou metodou je v takovém případě ustavení lodě do dryfu. Angličané označují manévr hove to. Na našich stránkách jsme o tomto manévru mluvili na počátku týdne, kdy ho využila posádka lodě Hugo Boss. Alex Thomson a Guillermo Altadill potřebovali ulevit poškozené závodní lodi v bouřlivém počasí.

Na první pohled nevypadá ustavení lodě do dryfu nijak složitě. Provedete réčko, kosatku necháte na návětrné otěži a kormidlo stočíte do návětří. Je to tak, ale ustavení lodě do rovnovážného stavu, ve kterém bude pomalu splouvat po větru, zase tak jednoduché není. Pravděpodobně si budete muset dlouho a pečlivě hrát s nastavením plachet, než se vám podaří jachtu vyvážit.

Starší typy plachetnic s delším kýlem byly v tomto směru poslušnější, při ustavení do dryfu se chovaly lépe. U moderních jachet budete muset manévru věnovat více času. Jachta by se měla vždy pomalu rozjet vpřed, vyostřit, ztratit rychlost a přes kosatku na návětrném boku by měla být sfouknuta zpět. Pozice jachty bude mírně přídí proti větru. Za snášeným trupem bude zůstávat stopa klidné vody.

Budete-li zkoušet tento manévr, zmenšete si adekvátně plachty, seznamte posádku s tím, co se bude dít, přejděte do obratu a kosatku nechte vyvázanou v návětří. Nyní povolujte a přitahujte plachty podle potřeby, až se jachta uklidní a začne splouvat.

Proč to dělat?

Je několik dobrých důvodů, proč toto udělat. Můžeme začít tím, že potřebujete na moři počkat. Z jakéhokoli důvodu. Na zeslábnutí větru, na rozednění atd. V takovém případě je ustavení lodě do dryfu tím nejlepším pomocníkem.

Důvodem může být nutnost provedení oprav na lodi, či šetření poškozené jachty, jako v případě již zmíněné Hugo Boss. Někdy může jít jen o to, že si potřebujete v podpalubí v klidu uvařit oběd či večeři. Pohyb lodě v dryfu je mírný a předvídatelný. Důvodů může být více. Navigační, bezpečnostní, či jen čistě pohodlné.

Někdy si to vyzkoušejte, jindy se vám manévr může hodit.
Předchozí článek JPK 10.80 - S Fastnetem v kapse
Další článek Instalace teplovzdušného topení svépomocí
Vytisknout
6091

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu