showTop
× Search
Na který bok se stáčí záď při zpátečce?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Na který bok se stáčí záď při zpátečce?

Zařadím-li zpátečku, záď jachty se začne více či méně stáčet bokem. Říká se tomu prop walk. Otázkou ale je, na který bok se bude stáčet. Je na to celkem jednoduché pravidlo.

Vše níže uvedené se týká moderních jachet a motorů. Máte-li v lodi 50 let starý Volvo dvouvál, který tepe rytmem tak – tak – tak – tak, může to být jinak. My se ale bavíme o moderních taktaktaktak motorech.

Přímý náhon

Grafika Beta Marine

Grafika Beta Marine

Přímý náhon
Moderní motory, se kterými se setkáváme v plachetnicích, jsou pravotočivé. Má-li jachta klasický přímý náhon, tedy motor – převodovka – hřídel – lodní šroub, má pravotočivý lodní šroub.

Saildrive

Foto Volvo

Foto Volvo

Takto vypadá saildrive.
Pokud je jachta vybavena náhonem saildrive (např. všechny jachty Bavaria), na převodech dojde k otočení rotace. Saildrive a samozřejmě spolu s ním i lodní šroub, jsou levotočivé.

Co to pro nás znamená

Foto archiv

Foto archiv

Takto vypadá přímý náhon v reálu.
Prop walk se na lodi více či méně výrazně projevuje při zařazení zpátečky. Při předním chodu není příliš důležitý.

Mám-li přímý náhon, a tedy pravotočivý lodní šroub, tak při zařazení zpátečky bude záď jachty stáčena vlevo a stáčení pravděpodobně bude výraznější, protože lodní šroub je umístěn dále od osy otáčení jachty, proto působí na větší páce.

Mám-li jachtu vybavenu saildrivem, a tedy levotočivý lodní šroub, tak při zařazení zpátečky bude záď jachty stáčena vpravo a stáčení pravděpodobně bude méně výrazné, protože lodní šroub je umístěn blíže k ose otáčení jachty, proto působí na menší páce.

Jak poznám saildrive…

Na vlastní jachtě je tato otázka zbytečná, na jachtě charterové však nikoli. Nejjednodušším způsobem je, zeptat se. Odpověď ale nemusí být důvěryhodná, neboť někteří pracovníci charterových firem jsou přesvědčení, že saildrive je funkce moderního autopilota.

Pokud se vám odpověď odborníka na charter nezdá, musíte na to jít jinak. Například všechny moderní jachty Bavaria jsou vybaveny náhonem saildrive.

Nejspolehlivější je podívat se za motor. Jak jsme už psali výše.  Obvykle ze zadní kajuty. Přímý náhon je sestava motor – převodovka – hřídel – lodní šroub. To snadno poznáme. Převodovka se může zdát součástí motoru, ale za ní musíme vidět kus hřídele, než zmizí v ucpávce. Hřídel je takový nerezový profil…

Loď se saildrive má za motorm jen převodovku, to je vše. Uvnitř trupu. 

 

 

Předchozí článek Další pod mostem...
Další článek Jedna z největších u Hvaru
Vytisknout
1096

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu