Na kotvě: Pozor na ostatní!
Čím více kotevního řetězu, tím lépe kotva drží. Mohu tedy na 5 metrech hloubky vypustit 50 metrů řetězu, nebo je to nebezpečné?
Více řetězu lépe drží. Svatá pravda. Proč tam tedy vždy nevysypat vše, co mám?
I když na kotvištích obvykle vídáme opačný problém, kdy mnozí používají kotvu jen jako olovnici a měří s ní hloubku, i k přílišnému vypouštění řetězu občas dochází. Podívejte se na první obrázek. Černě nakreslené lodě vypustily 25 metrů řetězu, jak si žádala hloubka 5 metrů. Na červeně znázorněné jachtě se skipper dozvěděl, že čím více je řetězu ve vodě, tím lépe kotva drží. Proto tam vysypal rovnou 40 metrů. Na hloubku nehledě. S krásným pocitem z dobře vykonané práce si dal večeři, láhev místa zapil několika travaricema a usnul jako špalek.
Zaspal tak noční změnu větru a ráno s třeštící hlavou nechápal, jak je možné, že stojí na dosah lodi, která byla večer bezpečně daleko. A to měl štěstí, že nedošlo ke kolizi. Lodě poletují na kotvě ze strany na stranu a v podobné situaci by k srážce snadno mohlo dojít.
Proto je dobré, vypouštět jen tolik řetězu, kolik si hloubka v místě zasluhuje. Pokud by bylo v noci třeba, kontrolovaně můžeme vypustit více.
Ve druhém případě se podíváme, jak zvolit místo na kotvení ve chvíli, kdy jsou některé jachty vyvázány na břehu. V takovém případě se celá situace v zátoce změní. Lodě vyvázané na břeh mají obvykle vypuštěno více řetězu, než je třeba. Je to dáno tím, že správná vzdálenost od břehu pro vypuštění kotvy se špatně odhaduje, a proto bývá kotva hozena dále. navíc je tu strach z břehu za zády.
Od jachet vyvázaných na břehu je třeba se držet dále. Černě znázorněné jachty stojí v bezpečné vzdálenosti a ani při změně větru nebudou ohrožovat jachty vyvázané na břehu a ani jejich kotvy.
Červeně znázorněné jachty na první pohled také stojí bezpečně. Platí to však jen do chvíle, než se otočí vítr. V takovém okamžiku hrozí srážka s vyvázanými loděmi, případně náš řetěz pohybující se v těsné blízkosti jejich kotvy, může ohrozit jejich kotvu.
Pro červené lodě by bylo bezpečnější zakotvit a vyvázat se na břeh.
9961
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?