Martin Trčka: Joyon má podepsanou smlouvu nahoře
Včera se Francis Joyon znovu zapsal do historie. Vytvořil absolutní rekord v plavbě kolem světa. O Joyonovi, rekordu, trimaranech a potřebném štěstí jsme si povídali s Martinem Trčkou. Kromě kariéry ve třídách Laser či Melges má Martin za sebou i pár ročníků Rolex Sydney Hobart na závodních maxijachtách. Podobné zkušenosti má u nás jen málokdo.
Loni vypluli za ziskem Jules Verne Trophy trimarany IDEC Sport a Spindrift. Ani jeden z nich trofej nezískal. Komu z nich jsi v budoucnu věřil více?
Více jsem věřil Spindriftu, celkove jsem ho považoval za rychlejší a univerzálnější loď.
40 dnů, 23 hodin a 30 minut kolem světa, to je nový rekord Francise Joyona a jeho týmu IDEC Sport. Hádal bys na podzim, že rekordní plavba kolem světa může být takto rychlá?
To asi nepředpokládal nikdo. Je třeba říci, že počasí tentokrát (podobně jako u Joyonova sólového rekordu) "spolupracovalo" nad očekávání. V rekordu Banque Populaire V bylo mnoho mezer a míst pro vylepšení. Nicméně čekat, že s jednou tlakovou níží pojede IDEC Sport od vstupu do Jižního oceánu až někam za Nový Zéland, to snad nemohli ani sami aktéři. Zkrátka jsem nečekal, že se níže rozpadne až tak daleko (poznámka: IDEC Sport vplul do studené fronty uprostřed Jižního Atlantiku a udržel se v ní až do jejího rozpadu u Nového Zélandu. V jediné níži uplul více než 8000 mil. Bez obratu uplul třetinu cesty kolem světa).
Předpokládám, že nejvíce na tebe zapůsobila část plavby v Indickém oceánu, kdy několik dnů letěl IDEC rychlostí přes 35 uzlů. Může si laik vůbec představit, jak náročná je taková plavba pro posádku?
Myslím, že to si pořádně neumí představit ani většina profesionálních jachtařů. Překvapuje mě i fakt, že vše proběhlo bez technických komplikací. V podstatě jsem vše sledoval v němém úžasu.
Daleko na jihu je plavba tvrdá kvůli panujícím podmínkám. Vítr, zima, vlhko… Do toho hrozí nebezpečí srážky s plovoucími kusy ledu, které se odlomily od Antarktidy. Srážka s ledem by znamenala mimořádné ohrožení života celé posádky. Mají ti lidé nějaký pud sebezáchovy?
Jde o kalkulovaný risk. Pokuď vím, za tuto část nese plnou odpovědnost jejich "navigátor" na souši Marcel Van Triest. Je v podstatě 7. členem týmu, s velmi podobným rytmem, jako má posádka na lodi. Sleduje globální vývoj počasí a samozřejmě i pohyb ledovcových polí.
Podívejme se na poslední dva roky. Za tu dobu obeplul IDEC Sport svět dvakrát, trimaran Spindrift 2 jednou a jednou Thomas Coville na Sodebo Ultime. Navíc jednou si dal IDEC Sport cvičnou plavbu na jih Atlantiku a zpět. To říká mnoho o spolehlivosti trimaranů. Thomas Coville v jednom z rozhovorů mluvil o tom, že by Volvo Ocean Race mělo přejít na trimarany, pokud chce ušetřit a závod zatraktivnit. Co si o tom myslíš?
Debata o trimaránech ve Volvu se vede již dlouho. Není to však tak jednoduché. Ve Volvu je závodění intenzivnější než při plavbě o rekordy, protože vás chtě-nechtě žene soupeř v bezprostřední blízkosti. Ve Volvu tak nezřídka vyhrává ten kdo sundá nohu z plynu jako poslední. Zde myslím máme všichni stále na paměti konec třídy ORMA (60 stop dlouhé trimarany) během jedné noci!. Na podobné téma se nicméně vyjádřil nedávno Guillaume Verdier (designér všech nových lodí IMOCA). Podle něj je to možné, ovšem ne na lodi typu Multi One Design 70 (70 stop dlouhé trimarany, které měly nahradit třídu ORMA). Nový trimaran by musel mít poměr celkové šířky vs. výška stěžně podobný, jako nové sólové trimarany dlouhé přes 30 metrů (30 m dlouhé trimarany pro sólové plavby mají stěžeň v poměru k délce lodi kratší, než je tomu u trimaranů Multi One Design). A co se týče financí, ty téměř nesouvisejí s typem lodi, na které se jede.
Příští rok se zřejmě o překonání rekordu pokusí znovu Spindrift 2. Jaké mu dáváš šance?
Šance je vždy, bude to však muset být co do počasí opět výjimečný rok. Kromě zlepšení odhadem 2 dnů v doldrums a možná tak půl dne za mysem Horn, nevidím prostor. Na druhou stranu, že se IDEC přiblíží 40 dnům, jsem na podzim taky netušil.
Francis Joyon má za sebou celou řadu velkých úspěchů. Co bys na něm vyzdvihl? V čem je jeho kouzlo?
Asi má smlouvu s někým nahoře. Z minimálních nákladů dokáže vytěžit maximum, o kterém zjevně ani netušíme kde leží. Tento jeho poslední projekt je toho důkazem. V jeho pokusu o absolutní rekord šlo, i když se to nezdá, o úplně nový přístup. Dosud se razila mantra, že v Jižním oceánu již není co získat. Že lodě musí být univerzálnější tak, aby zrychlily při cestách Atlantikem na jih a zpět na sever. Tuto teorii Francis Joyon postavil na hlavu. A nenechal se odradit ani předchozími dvěma neuspěšnými pokusy. Posádku IDEC Sport tvořili v podstatě pouze sóloví jachtaři, kteří se střídali v jakémsi doublehanded jachtingu. Loď měla kratší stěžeň, než v úplně původní konfiguraci Groupama (původní jméno trimaranu IDEC Sport) a vše bylo vsazeno na lehkost a rychlost v silném větru. Proto se tak "ploužil" kolem rovníku.
5119
Související články
Kolik mil je možné uplout za 24 hodin
Kolik mil je možné uplout za 24 hodin
Kolik mil můžete uplout za 24 hodin na plachetnici dlouhé 6,5 metru? Caroline Boule překonala za jediný den 322,7 míle a vytvořila nový rekord ve třídě Classe Mini.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.