Proč nerolovat v silném větru genu
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost?
Dnes už je doba velikých 130% předních plachet pryč. Nevýhodné na bočák a zaďák, kdy se nemusí dostávat výkonu, naproti tomu velká výhoda při stoupačce. Je možné začínat s jejich refováním mnohem později.
Zmenšujeme-li přední plachtu navíjením na rolfok, vytváří se za stěhem pytel s hlubokým profilem. Úhel možného stoupání proti větru se výrazně zvyšuje. Už je třeba zapomenout na 45°, bude to 50°, nebo ještě více.
Další nevýhodou je, že hluboký profil více naklání jachtu. Zmenšení přední plachty tedy nemusí znamenat, že se nějak výrazně uleví náklonu.
A je tu ještě třetí důvod, proč s refováním geny počkat. Zmenšíme-li plachtu, vzdálí se od plachty hlavní a plachty spolu méně kooperují. Více se chovají jako dvě samostatné plachty než jako jedna spolupracující sada.
Proto při plavbě na stoupačku, nebo i na boční vítr nejprve refujeme hlavní plachtu. Genu až poté, co to jinak nejde.
Nesmíme ale přitom zapomínat i na to, že každá plachta má své pevnostní limity. Výše uvedená rada je dobrá, ale není možné se jí držet do krajnosti. Od určité chvíle je třeba sáhnout i na přední plachtu. Jasná čísla nejsou stanovena. Jiné to bude u 105% geny a jiné u samopřehazovací kosatky.
191
Související články
Aby plachty déle vydržely
Aby plachty déle vydržely
Za plachty na své jachtě zaplatíte obvykle statisíce. Co vše můžete udělat proto, aby vám déle vydržely?
Pro snadné refování
Pro snadné refování
Chcete si usnadnit refování tak, abyste v pár momentech dokázali zarefovat sami? Bude-li pro vás refování snadné, vaše plavba bude bezpečnější, protože budete refovat dříve.
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?