Malé drama v přístavu
Na úvod se podívejte na zajímavé video. Posádka není schopna zarolovat genu a řítí se i s ní do přístavu. Tam nějaký čas ohrožuje všechny kolem, nadělá nějakou škodu, ale nakonec se jí podaří zajet k molu.
Video je na mnoha místech poučné, často napínavé a někdy si u něj málem hlavu ukroutíte.
My se ale podíváme na příčinu toho všeho. Tedy na genu, která nejde zarolovat. Proč k tomu došlo? Závada není na rolfoku. Chybu udělala posádka, když plachtu rolovala. Stačilo plachtu vytáhnout, znovu správně zarolovat a problém byl vyřešen.
Kde se stala chyba
Když je gena namotaná na rolfoku, spoušť rolfoku, tedy lano vedoucí do kokpitu, je vymotané. Když vymotáme genu, spoušť rolfoku se namotá na buben. Je to jednoduché, jedno je namotané a druhé vymotané. Nebo naopak.
Když je gena namotaná, obvykle není vymotaná celá spoušť rolfoku, pár otáček na bubnu zbývá. Rezerva pro případ, že by plachta byla na rolfoku více utažená a bylo třeba více otáček.
Pokud navíjíme genu na rolfok pomocí vinšny, když je plachta ve velkém tahu, gena se na rolfoku hodně utahuje. Jedna otočka rolfoku pak není například 20 cm délky spodního lemu plachty, ale jen 10 cm. Pak se může stát, že otočky spouště rolfoku, které jsou namotané na bubnu, nestačí na celé zarolovanání plachty.
Řešení
Řešením je vyrolovat znovu plachtu a volně ji znovu srolovat. Nedělejte to při plavbě přímo proti větru, kdy by se plachta mohla poškodit o stěžeň.
Protože většinou v takové situaci dost fouká, je třeba mít posádku připravenou ihned konat. Postavte dva, nebo tři nejsilnější členy posádky ke spoušti rolfoku. Plachtu s přibržděním o vinšnu vyrolujte. Nechte otež volnější a ihned zarolujte. Na to jsou ti tři silní pánové/paní. Táhnou vší silou. Když překonají první otočku na rolfoku, vše už půjde snadno. Chce to jen napřít všechnu sílu na začátek a pak je plachta během pár vteřin celá narolovaná na rolfoku.
5116
Související články
Potíže s genou
Potíže s genou
Srolovali jste genu, zbývá na poslední kousek, ale ten už zarolovat nejde. Kde se stala chyba, jak ji opravit a co když se nám spoušť geny utrhne a plachta se celá rozmotá?
Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Při trimování geny, respektive při posouvání otěžového vozíku, může snadno dojít ke škodám, které se při charteru jachty mohou nepříjemně prodražit. Na co si dát pozor?
Jednoduchý trim geny na boční vítr
Jednoduchý trim geny na boční vítr
Na stoupačku máme plachty přitažené na krev, na zaďák povolené. Jak je to na boční vítr? Kde se dělá nejčastější chyby? Jak jednoduše plachty nastavit?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.