showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Malé drama v přístavu

Malé drama v přístavu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Malé drama v přístavu

Na úvod se podívejte na zajímavé video. Posádka není schopna zarolovat genu a řítí se i s ní do přístavu. Tam nějaký čas ohrožuje všechny kolem, nadělá nějakou škodu, ale nakonec se jí podaří zajet k molu.

Video je na mnoha místech poučné, často napínavé a někdy si u něj málem hlavu ukroutíte.

My se ale podíváme na příčinu toho všeho. Tedy na genu, která nejde zarolovat. Proč k tomu došlo? Závada není na rolfoku. Chybu udělala posádka, když plachtu rolovala. Stačilo plachtu vytáhnout, znovu správně zarolovat a problém byl vyřešen.

Kde se stala chyba

Když je gena namotaná na rolfoku, spoušť rolfoku, tedy lano vedoucí do kokpitu, je vymotané. Když vymotáme genu, spoušť rolfoku se namotá na buben. Je to jednoduché, jedno je namotané a druhé vymotané. Nebo naopak.

Když je gena namotaná, obvykle není vymotaná celá spoušť rolfoku, pár otáček na bubnu zbývá. Rezerva pro případ, že by plachta byla na rolfoku více utažená a bylo třeba více otáček.

Pokud navíjíme genu na rolfok pomocí vinšny, když je plachta ve velkém tahu, gena se na rolfoku hodně utahuje. Jedna otočka rolfoku pak není například 20 cm délky spodního lemu plachty, ale jen 10 cm. Pak se může stát, že otočky spouště rolfoku, které jsou namotané na bubnu, nestačí na celé zarolovanání plachty.

Řešení

Řešením je vyrolovat znovu plachtu a volně ji znovu srolovat. Nedělejte to při plavbě přímo proti větru, kdy by se plachta mohla poškodit o stěžeň.

Protože většinou v takové situaci dost fouká, je třeba mít posádku připravenou ihned konat. Postavte dva, nebo tři nejsilnější členy posádky ke spoušti rolfoku. Plachtu s přibržděním o vinšnu vyrolujte. Nechte otež volnější a ihned zarolujte. Na to jsou ti tři silní pánové/paní. Táhnou vší silou. Když překonají první otočku na rolfoku, vše už půjde snadno. Chce to jen napřít všechnu sílu na začátek a pak je plachta během pár vteřin celá narolovaná na rolfoku.

5116

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu