Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
Začneme u obrázku číslo 1. Máme-li vozík na „správném“ místě, otěž dotahuje plachtu jak ve směru horizontálním, tak i vertikálním, nebo jinak, dotahuje spodní lem i lem zadní.
Nyní se podíváme na obrázek číslo 2. Zde je vidět, že je otěžový vozík extrémně vzadu. Co to znamená pro plachtu? Otěž dotahuje plachtu jen v horizontálním směru, tedy dotahuje spodní lem plachty, nikoli lem zadní. V praxi to bude znamenat, že plachta bude v horní části hodně otevřená, bude mít velký twist a nebude zabírat. Vítr se z horní části plachty vylije.
Zbývá nám obrázek 3. Zde je vozík extrémně vpředu. Otěž dotahuje plachtu ve vertikálním směru. Stahuje zadní lem dolů. Plachta nemá žádný twist, ale ve spodní části je extrémně břichatá.
Co je správné nastavení
Mluvíme zde nyní o správném nastavení. Je ale třeba si uvědomit, že univerzální správné nastavení neexistuje. Jinak budeme plachtu trimovat ve vlnách, jinak v silném větru, jinak za bezvětří. Vše, co na plachtě uděláme, nějakým způsobem změní poměr výsledných sil. A bavíme-li se o ideálu, ten je jiný za každých podmínek. Dokonce i každý trimmer může vyžadovat jiný výsledný koktejl sil.
Zobecnění
Přesto se pustíme do tohoto ošemetného zobecnění. Při „správném“ nastavení si přejeme, aby otěž dotahovala jak zadní, tak spodní lem. To že najdeme takovou pozici při stoupačce, ještě neznamená, že jsme vyhráli. Změníme kurz na vítr, odpadneme a bude třeba pracovat s vozíkem znovu. Bude třeba ho dotahovat k přídi a sledovat, jak se mění poměr sil na plachtě. Sledovat špióny nejen ve spodní části plachty, ale i v její části horní. Máme-li špióny dobře dole, nahoře na plachtě je dostaneme tam, kam chceme, právě posunem otěžového vozíku.
Je to hezké, ale složité
Na většině charterových lodí nemá otěžový vozík plynulý posun lanem, je třeba ručně posouvat zarážku. Je to nešikovný systém, protože plachtu je nutné při posunu zarážky vždy znovu povolit. Je to pracné, nepohodlné a pokud nemáte správné nastavení alespoň trochu v oku, je to téměř nekonečný boj, se kterým vás posádka, po třetím povolení a dotažení geny odkáže do …
Chcete-li si tedy s genou hrát, potřebujete jachtu, která má posun otěžového vozíku geny kladkostrojem. S tím si můžete hrát a nemusíte obtěžovat posádku, která je přeci na dovolené.
2421
Související články
Hlavolam jménem vinšna
Hlavolam jménem vinšna
Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?
Potíže s genou
Potíže s genou
Srolovali jste genu, zbývá na poslední kousek, ale ten už zarolovat nejde. Kde se stala chyba, jak ji opravit a co když se nám spoušť geny utrhne a plachta se celá rozmotá?
Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Umíte vytáhnout hlavasku na bočák?
Umíte vytáhnout hlavasku na bočák?
Vyplouváte na zaďák jen na genu. Otočíte ostrov, plujete na předobok a potřebujete vytáhnout klasickou hlavní plachtu. Jak na to, abyste nemuseli stahovat genu?
Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Při trimování geny, respektive při posouvání otěžového vozíku, může snadno dojít ke škodám, které se při charteru jachty mohou nepříjemně prodražit. Na co si dát pozor?