showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Kam posunout otěžový vozík geny

Kam posunout otěžový vozík geny
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kam posunout otěžový vozík geny

Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.

Začneme u obrázku číslo 1. Máme-li vozík na „správném“ místě, otěž dotahuje plachtu jak ve směru horizontálním, tak i vertikálním, nebo jinak, dotahuje spodní lem i lem zadní.

Nyní se podíváme na obrázek číslo 2. Zde je vidět, že je otěžový vozík extrémně vzadu. Co to znamená pro plachtu? Otěž dotahuje plachtu jen v horizontálním směru, tedy dotahuje spodní lem plachty, nikoli lem zadní. V praxi to bude znamenat, že plachta bude v horní části hodně otevřená, bude mít velký twist a nebude zabírat. Vítr se z horní části plachty vylije. 

Zbývá nám obrázek 3. Zde je vozík extrémně vpředu. Otěž dotahuje plachtu ve vertikálním směru. Stahuje zadní lem dolů. Plachta nemá žádný twist, ale ve spodní části je extrémně břichatá.

Co je správné nastavení

Mluvíme zde nyní o správném nastavení. Je ale třeba si uvědomit, že univerzální správné nastavení neexistuje. Jinak budeme plachtu trimovat ve vlnách, jinak v silném větru, jinak za bezvětří. Vše, co na plachtě uděláme, nějakým způsobem změní poměr výsledných sil. A bavíme-li se o ideálu, ten je jiný za každých podmínek. Dokonce i každý trimmer může vyžadovat jiný výsledný koktejl sil.

Zobecnění

Přesto se pustíme do tohoto ošemetného zobecnění. Při „správném“ nastavení si přejeme, aby otěž dotahovala jak zadní, tak spodní lem. To že najdeme takovou pozici při stoupačce, ještě neznamená, že jsme vyhráli. Změníme kurz na vítr, odpadneme a bude třeba pracovat s vozíkem znovu. Bude třeba ho dotahovat k přídi a sledovat, jak se mění poměr sil na plachtě. Sledovat špióny nejen ve spodní části plachty, ale i v její části horní. Máme-li špióny dobře dole, nahoře na plachtě je dostaneme tam, kam chceme, právě posunem otěžového vozíku.

Je to hezké, ale složité

Na většině charterových lodí nemá otěžový vozík plynulý posun lanem, je třeba ručně posouvat zarážku. Je to nešikovný systém, protože plachtu je nutné při posunu zarážky vždy znovu povolit. Je to pracné, nepohodlné a pokud nemáte správné nastavení alespoň trochu v oku, je to téměř nekonečný boj, se kterým vás posádka, po třetím povolení a dotažení geny odkáže do …

Chcete-li si tedy s genou hrát, potřebujete jachtu, která má posun otěžového vozíku geny kladkostrojem. S tím si můžete hrát a nemusíte obtěžovat posádku, která je přeci na dovolené.

2421

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu