showTop
× Search
Kdy a jak refovat na zaďák
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy a jak refovat na zaďák

Užíváte si plavbu snů. Plujete na zaďák, který postupně sílil a rychlost jachty občas přesahuje i 10 uzlů. Vše se zdá být pod kontrolou, proč tedy refovat? Mohou přijít chvíle, kdy tvrdě dosednete na zem a zjistíte, že jste to měli dávno udělat.

Může foukat 30 uzlů a na zaďák, respektive na zadobok, můžete mít jachtu krásně pod kontrolou. Vzhledem k rychlosti lodě cítíte na palubě zdánlivý vítr jen kolem 20 uzlů. Toto ale platí jen do chvíle, než kormidelník nezvládne situaci a jachta vyostří. V té chvíli ucítíte plnou sílu větru a bude vám jasné, že jste chybovali. Na stěžni je plná hlavní plachta, ráhno zběsile mlátí a zdánlivý vítr nyní přesahuje 30 uzlů! V té chvíli je refování velmi nebezpečné a pro některé posádky dokonce téměř nezvladatelné.

Refování na zaďák

I při plavbě na zadní vítr je třeba sledovat skutečný vítr a zmenšit plachty včas. Není třeba plout pomalu s příliš zmenšenými plachtami, ale s hlavní plachtou musíte něco udělat. Je sice možné ji refovat i na zadní vítr, ale nemusí se to vždy povést. V plachtě je stále tlak a jezdce se mohou na stěžni zaseknout. Proto je třeba počítat s tím, že pro refování bude třeba vyostřit. V té chvíli zdánlivý vítr nepříjemně zesílí.

Začít hlavní plachtou

Abychom nemuseli bojovat s příliš splašenou plachtou, budeme ji refovat dříve, než by se podle zdánlivého větru zdálo nezbytné. Na rozdíl od refování na stoupačku budeme při zadním větru začínat hlavní plachtou. Důvody jsou dva. V první řadě proto, že její refování je náročnější, proto raději plachtu zmenšíme dříve, než se to stane riskantním soubojem.

Druhým důvodem je lepší kormidlovatelnost jachty. Hlavní plachta je tou, která se snaží jachtu vyostřit, otočit proti větru. Gena na zaďák jachtu táhne, víceméně stabilizuje, proto nedělá kormidelníkovi problémy. A její smotání na rolfoku je při zadním větru snadné, proto je možné to nechat na poslední chvíli.

Gena nám navíc s předstihem indikuje, kdy se blížíme na „halzovací kurz“. Schová-li se příliš za hlavní plachtu (plujeme příliš na zaďák – hrozí nebezpečí halzy), gena ztratí vítr a zaflatruje. V té chvíli je třeba vyostřit. Jasný indikátor pro ty, kteří nedrží kurz přesně.

Předchozí článek Drony v offshore závodu
Další článek Trávou zaneřáděný Jadran
Vytisknout
5112

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu