showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Proč refujete proti větru?

Proč refujete proti větru?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč refujete proti větru?

Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale  jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.

Refujete-li proti větru, musíte si nastartovat motor, aby jachta byla schopná plout proti větru. Na přední palubě vám flatruje kosatka a ráhno hlavní plachty nebezpečně poletuje nad kokpitem. Vše přitom může být snazší. Stačí se necpat proti větru.

Plujeme na bočák (dejme tomu) a potřebujeme refovat. Pokračujeme dál stejným kurzem, jen povolíme otěž hlavní plachty. Povolíme ji tolik, aby začala flatrovat. Pak můžeme refovat. Další postup najdete například zde.

Jaké jsou výhody? 


Hlavní výhodou je, že plujeme stále na svém kurzu.

Dále se potýkáme se slabším zdánlivým větrem. Plujeme-li proti větru, je zdánlivý vítr silnější, protože se sčítá naše rychlost plavby s rychlostí větru (jako při běhu proti větru).

Kosatka je stále v tahu, neničí se, neohrožuje pracanty u stěžně. 

Nepotřebujete motor.

Ráhno hlavní plachty nepoletuje nad kokpitem, ale mimo kokpit.

Kdy to nejde?


Poplujete-li na zaďák nebo na zadobok, tak to příliš nepůjde. Není pravda, že by to nešlo vůbec, ale je to náročnější. Proto je v tom případě lepší mírně vyostřit na bok a pak už je vše snadné.

12753

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu