Kde má být posádka za bezvětří
Hladina je jako zrcadlo a vy potřebujete udržet loď v pohybu. Co má dělat posádka, aby pohybu jachty neškodila, aby pomohla vymáčknout maximum?
První, co je třeba udělat, je naklonit jachtu do závětří. Posádka tedy bude vyvažovat, ale na opačném boku než za silného větru. Všichni na závětrný bok. Jachta se nakloní, plachty lépe drží a neflatrují. Pokud nenahnete jachtu, ráhno bude poletovat z boku na bok.
Kde má být posádka usazena v předozadním směru? Zde záleží, na jaké lodi plujeme. Jde-li o moderní jachtu, která je na zádi hodně široká a má velkou smáčenou plochu, která brzdí, posuneme posádku na závětrný bok na příď. Záď se odlehčí, jde z vody, smáčená plocha je menší a lépe to jede.
Jde-li o dvacet a více let starou jachtu, která se k zádi zužuje, můžete zůstat na boku ve středu lodi.
Chcete-li být při závodu nejrychlejší, na správné místo přesuňte i odpočívající posádku v podpalubí.
Neběhat po lodi
Pohyb lodi je ve velmi slabém větru jak sněhová vločka, která se snadno rozplyne. Proto se pohybujte po palubě pomalu, zlehka, neskáčeme. To vše nás dokáže zastavit. Pohybujeme se pomalu a ležíme vpředu na boku, abychom z lodi vymáčkli maximum.
5733
Související články
Trimování jednoduše - hlavní plachta
Trimování jednoduše - hlavní plachta
U hlavní plachty máme, co se týká trimování, více možností. Níže je seznam jednotlivých trimovacích prvků a jejich vliv na tvarování, nebo ovládání hlavní plachty.
Trimování jednoduše - názvosloví
Trimování jednoduše - názvosloví
Pojďme se společně podívat na principy a způsoby trimování plachet. Pro začátek je dobré si připomenout obecné názvosloví, kterému je třeba rozumět, abychom věděli, o čem se vlastně bavíme.
Réčko na katamaranu dovede nepříjemně překvapit
Réčko na katamaranu dovede nepříjemně překvapit
Přecházíte ze světa jednotrupých lodí do rozměrného pohodlí katamaranů. První réčko vás může nepříjemně překvapit.