showTop
× Search
Pozor při couvání k molu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Pozor při couvání k molu

Couváte k molu, na hloubkoměru 3 metry a najednou loď stojí. Kormidlo je rozštíplé, kauce v p….i. Kde se stala chyba?

Je to jednoduché. Couváte-li ke břehu, je vám v mnoha případech hloubkoměr na nic. Čidlo hloubkoměru je umístěné na přídi před kýlem. Pokud se dno prudce u mola zvedá, je hloubka před kýlem jiná, než pod kormidlem. 

Co s tím?

Máte několik možností. 

V místech, která jsou uvedena v pilotu, bývá malá hloubka u mola obvykle vyznačena. Zkontrolujte si pilota a vyhnete se nepříjemnostem. 

Není-li lokalita v pilotu uvedena, můžete hloubku odhadovat pohledem. Má to jen dvě nevýhody. Chce to zkušenost a je to nepřesné. 

Dále můžete na místo najet nejprve přídí, hloubku blíže u mola osahat hloubkoměrem a poslední metry odhadnout. Stále to není 100% přesné, ale přesnost se zvyšuje. 

Můžete vzít také háček a z přídě hloubku exaktně změřit. Přesné. Ale pracné. 

No a poslední možností je neriskovat a najet na místo přídí a takto se i vyvázat.

Žádná z těchto rad není použitelná vždy a všude. Jejich kombinací však uchráníte kormidlo před poškozením v 99 % případů.

A ušetříte. Samozřejmě.

Předchozí článek Kde má být posádka za bezvětří
Další článek Potřebujete vyvézt kotvu?
Vytisknout
8067

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu