showTop
× Search
Jaké otáčky motoru jsou optimální
Daniel Vodička

Jaké otáčky motoru jsou optimální

Pluji na plachetnici na motor. Není vítr, co se dá dělat. Jaké mám nastavit otáčky, aby byl poměr upluté vzdálenosti a spotřeby ideální? 1500, 2000, 2500 otáček? S rostoucí rychlostí velmi rychle roste spotřeba a klesá dojezd.

Půjčili jsme si užitečnou tabulku od loděnice Hallberg-Rassy. S touto jachtou se pravděpodobně v charteru nesetkáte, ale čísla jsou jen čísla a pro naši orientaci jsou vyhovující. U ostatních jachet to bude s nejlepšími otáčkami vycházet ne stejně, ale podobně.

Naší modelovou jachtou je Hallberg-Rassy 44, 13,68 m dlouhá, 4,20 m široká, s výtlakem 13,3 t. Je vybavena motorem Volvo Penta D2-75 o výkonu 75 HP.

Nyní se podíváme na tabulku ukazující rychlost lodě, spotřebu a dojezd v závislosti na otáčkách motoru. Do tabulky jsem ještě přidal poslední dva sloupce. Jeden ukazuje čas, za který uplujeme 100 mil danou rychlostí. V posledním sloupci je spotřebované palivo na 100 mil plavby. Údaje jsou zaokrouhlené, ve sloupci čas/100 mil je to na celé hodiny.

Nejvíce mil na plnou nádrž, tedy největší dojezd, budeme mít na 1000 otáček. Znamená to však trpělivost, protože 100 mil popluje 36 hodin.

Mnohem lépe na tom budeme při 1500 otáčkách, kdy poplujeme rychlostí 4,6 uzlu, 100 mil uplujeme za 22 hodin a spotřebujeme přitom 54 litry paliva.

Zrychlíme-li na 1800 otáček, ušetříme na 100 mílích 4 hodiny. To je slušná úspora. Bude to 9 litrů nafty navíc.

Přidáme-li na 2000 otáček, plujeme 6,2 uzlu a jsme za 16 hodin v cíli. Spotřebujeme 69 litrů paliva.

Přidáme-li dalších 300 otáček, poplujeme 7 uzlů. Časová úspora proti 2000 otáčkám jen 2 hodiny, ale za cenu dalších 20 litrů paliva navíc. A dále již nemá smysl se tabulkou zabývat, pokud jde o ekonomiku provozu.

Vidíte, že poměr cena/výkon vychází nejlépe někde mezi 1800 a 2000 otáčkami. 2300 otáček už znamená velký nárůst spotřeby. Sice stále ještě slušný rychlostní skok, za který si ale připlatíme. Přidáváme-li plyn ještě dál, buď velmi spěcháme, nebo nám na penězích nezáleží.

 

Předchozí článek Pro plánování plavby stále papírová mapa
Další článek Nová 41 od Fountaine Pajot
Vytisknout
2202

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu