Jaké kleště přestřihnou vant?
Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...
K dispozici jsme měli nerezové lanko z relingu, 8 mm stěh a stěh o průměru 10 mm. A solidní kleště délky 75 cm. Na charterových lodích obvykle najdete kratší štípací nástroj.
Relingové lanko bylo pro naše kleště jen rozcvičkou. Střihly ho bez potíží. Jen o něco více vyžadoval 8 mm tlustý vant. Znovu by to nebyl problém. Pak ale přišel na řadu vant o průměru 10 mm a zde jsme se zasekli. Nakonec se ho sice podařilo přestřihnout, ale znamenalo to muže velkých svalů a mimořádného odhodlání. Na pevné zemi s maximálním nasazením se podařilo stěh střihnout. Opakuji, na pevné zemi, s mimořádným nasazením. Pro mnohé bylo nezbytné si opřít jedno rameno nůžek o zem a na druhém zabrat všemi silami za použití obou rukou. Na vlnách na moři by ty bylo obtížně uskutečnitelné.
Do 10 mm tedy stěh kvalitními kleštěmi délky 75 cm je možné přecvaknout. Je to možné, nikoli snadné. Na rozdivočelém moři je představa střižení nejméně 6 nerezových lan na hraně pohádky. Není to nemožné, ale…
519
Související články
Odvážná záchrana trimaranu
Odvážná záchrana trimaranu
Zatímco pro někoho je plavba přes Biskaj vrcholem jachtařské kariéry, Luke Berry a Antoine Joubert absolvovali tuto trasu na trimaranu s ulomeným plovákem a nouzovou takeláží.
Souboj se zlomeným stěžněm
Souboj se zlomeným stěžněm
Plujete na motor a najednou vám spadne stěžeň. Do nejbližšího přístavu to je 40 mil a barometr ukazuje věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval. V takové situaci se ocitl Jirka Pacák na cestě ze Salerna na Lipari. Jak k tomu došlo a jak nebezpečnou situaci řešil?
Checklist znamená bezpečí
Checklist znamená bezpečí
Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Co se stane když... jak postavit nouzovou takeláž
Co se stane když... jak postavit nouzovou takeláž
V rámci krizových situací na moři je schopnost improvizace zásadní pro úspěch celé akce. Jak náročné je postavit na lodi nouzovou takeláž?
Co se stane když... loď přijde o stěžeň
Co se stane když... loď přijde o stěžeň
Dalším nebezpečím číhajícím na moři je ztráta stěžně. Nebudeme se bavit o chorvatském evergreenu pod mostem Ždrelac mezi ostrovy Ugljan a Pašman, ale o situaci, kdy povolí některý z prvků pevného lanoví a stěžeň se v nejméně vhodný okamžik poroučí do moře.