showTop
× Search
Jak využít zabrzdění u mola?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak využít zabrzdění u mola?

Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.

Vše níže uvedené píšeme jen pro příznivce jachet s jedním listem kormidla. Tudíž důrazně žádám všechny majitele jachet s dvojicí kormidel, aby za následující tečkou již nepokračovali v četbě.

Nyní jsme tu již jen samí příznivci jachet s jedním listem kormidla, a proto si můžeme hned zkraje říci, že jachty se dvěma kormidelními listy stojí v přístavech za starou belu.

Couvám zádí k molu

Pojďme ale k brzdění. Mám bezvětří, couvám k molu, kormidlo mám rovně a zabrzdím. Jachta zůstane stát. Nic víc.

Ve druhém případě brzdím a u toho stočím kormidlo naplno vlevo. Jachta zabrzdí, záď zamíří vpravo a příď vlevo. K čemu je to za bezvětří dobré? Za bezvětří k ničemu. Pokud ale fouká vítr z levoboku, my pošleme příď vlevo proti větru, který ji tak začne snášet až mnohem později. My tím získáme čas na vyvázání návětrného lana a na stabilizaci na tomto laně (návětrné lano zafixované, kormidlo proti větru, přední chod a přidáváme plyn, dokud jachta není na návětrném jachtě stabilní).

Brzdění při couvání k molu může mít v rukou šikovného kormidelníka dvě funkce. Zabrzdit a poslat příď proti větru. Jen je třeba rychle a ve správný okamžik pracovat s kormidlem.

Couváme bokem k molu

Stejně můžeme pracovat s kormidlem, pokud zajíždíme bokem k molu na zpětný chod. Představte si situaci. Couvám bokem k molu. Jsem v místě, kde potřebuji zastavit, jen je záď 1 – 1,5 m od mola. To ale nevadí. Brzdím a přetáčím kormidlo na maximum od mola. Zde se znovu projeví oblíbený prop wash, který pošle záď bokem směrem k molu. Utěče nám v tom případě příď na opačnou stranu než záď, jako tomu bylo v předešlém případě? Nemusí to tak být. Pokud jsme stáčeli jachtu podél mola a příď tedy v zatáčce směřovala k molu, v tomto pohybu pokračovala dále setrvačností.

Pak už stačí jen chytit záďové lano na pachole a zbytek jachty posuneme k molu pomocí prop wash. To znamená kormidlo k molu a přední chod motoru. 

Vidíte, že brzdění může být multifunkční. Jen to chce mít jasno v hlavě a vědět, co v danou chvíli dělat.

Předchozí článek Bouřlivé září s tornády na Jadranu
Další článek Milan Koláček s Milanem Tomkem se chystají Rolex Middle Sea Race
Vytisknout
512

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu