showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Jak vás zpomalí člun za lodí?

Jak vás zpomalí člun za lodí?
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Jak vás zpomalí člun za lodí?

Táhnete při svých letních plavbách za zádí nafukovací člun? Víte, jaký má vliv na rychlost vaší plavby?

Na tuto otázku není zcela snadné odpovědět. Záleží na hmotnosti člunu, tvaru jeho dna, ale i rychlosti a velikosti lodě, která člun táhne. Přesto si můžeme nějaká čísla říci. Nebudou úplně přesná, ale pro představu postačí. U plachetnice délky 40 stop dojde ke zpomalení o 0,5 – 1,0 kn, dle hmotnosti člunu a typu dna. Platí to, pokud je člun bez motoru. Najdou se i tací, kteří tahají člun s motorem. V tom případě je možné počítat se dvojnásobným zpomalením.
 

Poplujete-li se člunem za zádí na plachty ve slábnoucím větru, počítejte s tím, že váš posun vpřed se brzy téměř zastaví. V silném větru nemusí být zpomalení na druhou stranu tak znatelné.

Nyní ještě o tom, jestli je to vlastně dobrý nápad, tahat dinghy za lodí. Docela dobrý nápad to není. Vaši loď to zpomaluje a člunu to nedělá dobře. Úchyty člunu dostávají zabrat a je jen  otázkou času, kdy dojde k poškození. Při větrnějším počasí je navíc možné, že vítr člun otočí a ten se zabodne pod hladinu a následně utrhne. Ztratit člun tažený za lodí není velké umění. Stane-li se vám to v noci, rovnou se s ním rozlučte.

Pokud je to jen trochu možné, vozte člun na palubě. Na přídi nebo pod ráhnem a dobře ho vždy přivažte. Pokud se rozfouká, ušetříte si dobrým přivázáním krizovou situaci.

8713

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu