showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Kdy použít boční vlečení a jak

Kdy použít boční vlečení a jak
Daniel Vodička

Kdy použít boční vlečení a jak

Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.

Zaprvé je důležité vědět, že boční vlečení použijeme až na klidné hladině. Vlečeme-li jachtu na moři, mnohem bezpečnější je vlečení za zádí. Při bočním vlečení stačí i malé vlny k tomu, aby hrozilo nebezpečí poškození vlečné, nebo vlečené lodě. Na vlnách se lodě houpají, veškeré nárazy jsou přenášeny na vazáky, které trpí. V případě dvou plachetnic hrozí nebezpečí poškození stěžňů.

Až v přístavu

Pokud je to tedy možné, na boční vlečení přejdeme až těsně před přístavem, nebo v přístavu. Až v přístavu tehdy, pokud je tam na manévr dostatek místa.

Vlečná loď dále vzadu

Aby bylo možné sestavu snadněji kormidlovat, měla by být vlečná loď dále vzadu. Její kormidlo je na konci sestavy. Samozřejmostí je u plachetnic také posunutí lodí vůči sobě tak, aby stěžně nebyly v jedné linii, aby nemohlo dojít k tomu, že při rozhoupání budou o sebe mlátit a poškodí se.

Pevně svázat

Důležité je sestavu k sobě pevně svázat, aby se lodě vůči sobě nepohybovaly. Použijeme springy, dotáhneme je a následně dotáhneme příďové a záďové lano. Lodě by měly mířit příděmi velmi mírně od sebe, aby měly tendenci se od sebe vzdalovat a nikoli naopak.

Důležité při vyvazování je rozmístění vazáků a tvar lodě. Zde je třeba zapojit vlastní invenci. Nebude dobré, pokud se budou lana například opírat o relingové sloupky, jejichž ukotvení by mohlo být poškozeno. Nákres je proto třeba brát jako orientační. Springy jsou ale vždy nutné. bez nich by se lodě pohybovaly vůči sobě. 

Pozor na setrvačnost

Takto svázané lodě umožňují se sestavou manévrovat, dostat invalidní loď na požadované místo. Jen pozor na jedno. Na setrvačnost. Jedna loď vleče, druhá je vlečená. Pokusíme-li se například zastavit, celá sestava se začne stáčet. Při vyšších rychlostech se bude výrazně stáčet. Zvláště v případě, že vlečná loď je menší a lehčí.

Při změně chodu motoru na přední chod u jachet s jedním listem kormidla může pomoci proti nechtěnému stáčení prop wash. 

Manévry tedy vyžadují opatrnost a určitou praxi. Své o tom mohou říci účastníci našich kurzů nouzových situací v Chorvatsku.

1058

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu