showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Kdy použít boční vlečení a jak

Kdy použít boční vlečení a jak
Daniel Vodička

Kdy použít boční vlečení a jak

Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.

Zaprvé je důležité vědět, že boční vlečení použijeme až na klidné hladině. Vlečeme-li jachtu na moři, mnohem bezpečnější je vlečení za zádí. Při bočním vlečení stačí i malé vlny k tomu, aby hrozilo nebezpečí poškození vlečné, nebo vlečené lodě. Na vlnách se lodě houpají, veškeré nárazy jsou přenášeny na vazáky, které trpí. V případě dvou plachetnic hrozí nebezpečí poškození stěžňů.

Až v přístavu

Pokud je to tedy možné, na boční vlečení přejdeme až těsně před přístavem, nebo v přístavu. Až v přístavu tehdy, pokud je tam na manévr dostatek místa.

Vlečná loď dále vzadu

Aby bylo možné sestavu snadněji kormidlovat, měla by být vlečná loď dále vzadu. Její kormidlo je na konci sestavy. Samozřejmostí je u plachetnic také posunutí lodí vůči sobě tak, aby stěžně nebyly v jedné linii, aby nemohlo dojít k tomu, že při rozhoupání budou o sebe mlátit a poškodí se.

Pevně svázat

Důležité je sestavu k sobě pevně svázat, aby se lodě vůči sobě nepohybovaly. Použijeme springy, dotáhneme je a následně dotáhneme příďové a záďové lano. Lodě by měly mířit příděmi velmi mírně od sebe, aby měly tendenci se od sebe vzdalovat a nikoli naopak.

Důležité při vyvazování je rozmístění vazáků a tvar lodě. Zde je třeba zapojit vlastní invenci. Nebude dobré, pokud se budou lana například opírat o relingové sloupky, jejichž ukotvení by mohlo být poškozeno. Nákres je proto třeba brát jako orientační. Springy jsou ale vždy nutné. bez nich by se lodě pohybovaly vůči sobě. 

Pozor na setrvačnost

Takto svázané lodě umožňují se sestavou manévrovat, dostat invalidní loď na požadované místo. Jen pozor na jedno. Na setrvačnost. Jedna loď vleče, druhá je vlečená. Pokusíme-li se například zastavit, celá sestava se začne stáčet. Při vyšších rychlostech se bude výrazně stáčet. Zvláště v případě, že vlečná loď je menší a lehčí.

Při změně chodu motoru na přední chod u jachet s jedním listem kormidla může pomoci proti nechtěnému stáčení prop wash. 

Manévry tedy vyžadují opatrnost a určitou praxi. Své o tom mohou říci účastníci našich kurzů nouzových situací v Chorvatsku.

890

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu