showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Když je třeba pomoci: boční vlečení

Když je třeba pomoci: boční vlečení
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Když je třeba pomoci: boční vlečení

Nefunguje motor, jachtu je třeba odvléci do přístavu. Nejlepší metodou na klidné vodě je boční vlečení. Nad vlečenou jachtou máte plnou kontrolu a je možné s ní dokonce zajet společně k molu. Má to ale svá specifika.

Za jakých podmínek

Prvním důležitým bodem jsou podmínky, za kterých je možné boční vlečení použít. Pro tento způsob pomoci je třeba mít klidné moře. Jsou-li na moři vlny, můžeme boční vlečení použít až v přístavu, nebo jinde, kde je moře klidné. Na rozvlněném moři hrozí nejen poškození takeláže, ale i vazáků a jiných úvazových prvků, či trupů. Jachty se na vlnách houpou v různém rytmu a lana a vazáky dostávají veliké štosy. V podstatě je to tak, že pokud použijete boční vlečení v nevhodných podmínkách, chování lodí vás na špatné rozhodnutí ihned upozorní.

Jak se vyvázat

Důležité upozornění na začátek. Použijte všechny volné fendry, aby bok lodí byl dobře ochráněn. Vlečící jachta připluje obvykle k vlečené od zádě. Prvním předaným lanem je logicky záďový spring z vlečené jachty na příď jachty vlečící. Vlečící jachta pomalu pokračuje dále, než je spring správně dlouhý. Pak se spring uváže a přidají se další lana, lano záďové a příďové. Pro samotné vlečení by tři lana stačila, kvůli brždění však dodáme i příďový spring. Záď lodě vlečící by měla být za zádí lodě vlečené, aby sestava lépe poslouchala kormidlo. Je vhodné, aby přídě jachet směřovaly mírně od sebe. Tím se snižuje tlak na fendry.

Na co si dát pozor

Standardní boční vlečení na klidné hladině je snadné. Souprava má větší setrvačnost, nerozjíždět se jako proslulý Chiron, ale hezky zlehka. Pozor na chování při brždění a manévrech.

Začnete-li brzdit, setrvačnost druhé lodě na boku vás začne stáčet. S tím je třeba počítat a všechny manévry tomu uzpůsobit, respektive plout minimální možnou rychlostí a na přetáčení myslet.

Při bočním vlečení je možné jachtu bezpečně zavést až k molu, jak bokem, tak i zádí, ale chce to trochu zkušeností, lehkou ruku, a především předvídání dalších pohybů soustavy, se kterou manévrujete.

Na obrázky jsou barevně rozlišeny springy, které přenášejí pohyb z vlečné lodi na vlečenou. Zelený pro přední chod a modrý pro zpátečku. 

1951

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu