showTop
× Search
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty

Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?

Předně bych chtěl uvést, že se jedná o označení používané na přístrojích Raymarine. Jiné značky používají jiné označení.

Budeme předpokládat, že posádka je na palubě a v případě potřeby nastaví plachty dle změn, ke kterým dojde. Nejde tedy o sólový jachting.

Křižování proti větru, ostrá stoupačka

Při ostré stoupačce a křižování proti větru je nejlepší nastavit na autokormidlu mód WIND. Vytrimujete plachty na ostrou stoupačku, najedete přesný kurz podle špiónů a zapnete autopilota ve WIND módu. Optimální kurz můžete vyladit pomocí tlačítek plus/mínus 1°.

Nyní autopilot bude držet nastavený kurz na zdánlivý vítr, například 35°. Se změnami směru větru se bude měnit i kurz jachty. Stále ale poplujeme nejostřejší stoupačku. Tedy kurz, který běžně vyžaduje od kormidelníka maximální pozornost. Pokud nejste ochotni se na 100 % věnovat vedení lodě, doveze vás autopilot k cíli rychleji.

Boční vítr

Vane-li vám na plavbě k cíli vítr z boku, není WIND mód ideální. V takovém případě budete nejrychleji v cíli, když nastavíte mód AUTO, nebo dokonce TRACK. V případě drobných změn směru větru můžete plout bez problémů ostřeji, nebo můžete odpadat. Stačí povolit nebo přitáhnout plachty. Ideální ale je, stále držet nejkratší kurz k cíli. V případě módu AUTO nastavujete kurz kompasový k cíli. Plachty nastavíte poté, co jste na kurzu. Pokud vítr mění směr, držíte stále stejný kurz, ale měníte nastavení plachet.

Můžete ale použít i mód TRACK. Nastavíte si na mapovém plotteru cíl, do kterého chcete plout. Pak na autopilotu zvolíte TRACK, tedy kurz do zvoleného cíle. V navigační terminologii drží autopilot kurz proti dnu. Jachta popluje přímo do cíle, nehledě na snos větrem a proudem. Případné změny větru se řeší stejně jako u módu AUTO změnou nastavení plachet.

Zaďák

Plujeme-li na moderní charterové jachtě, která je obvykle vybavena nevelkou genou a nemá spinakerový peň, není plavba na motýla klidná. Gena je nestabilní. Proto je lepší plout na zadobok a halzovat po větru. Podobně jako na stoupačce jde o to, nalézt hraniční kurz. Kurz maximálně po větru, při kterém zabírá jak hlavní plachta, tak i gena. Jakmile kurz najdeme, zapneme autopilot ve WIND módu. Po jednotlivých stupních doladíme ideální kurz. Se změnami směru větru se bude měnit i kurz jachty (stejně jako na stoupačce).

AUTO – kompasový mód, kdy autopilot drží zadaný kompasový kurz.

TRACK – mód, ve kterém autopilot drží kurz na zadaný waypoint.

WIND – v tomto módu drží autopilot daný úhel na zdánlivý vítr.

Foto Pavel Nesvadba

Předchozí článek Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Další článek Které lano uvolnit nejdříve, záďový spring
Vytisknout
3579

Poslední videa


Závodní jachting

Nový rekord Class 40

Kolik mil je možné uplout na 40 stop dlouhé jachtě za 24 hodin? 433,53 míle za jediný den. To je hodnota nového rekordu, které vytvořilo trio Alberto Riva, jean Marre a Benjamin Schwartz.

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když se bojíte mooringu…

Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?

Vyhledat

Nejbližší události

«duben 2024»
poútstčtsone
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Na horu