showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jak se zlepšit za kormidlem

Jak se zlepšit za kormidlem
J. Hirnsal
/ Kategorie: Technika plavby

Jak se zlepšit za kormidlem

Článek připravil mnohonásobný mistr republiky, vicemistr světa a Evropy i třetí z evropského šampionátu Jan Hirnšal (Johan).

Kormidelník. Ten co vede loď. Dobře to z dálky vypadá. Nejdůležitější osoba na palubě. Ano, ale také nejnudnější pozice při regatě. Kolem tohoto postu je spousta nepravdivých mýtů. Například, že kormidlo drží kapitán. Nebo že kormidelníkova strategie dovede loď úspěšně do cíle v čele flotily. Nebo že u kormidla je nejméně práce a tak se tam dá dobře odpočívat. A za všechny ostatní mýty ten poslední, že kormidluje vždy majitel lodě.
Pravda je jinde. Kapitánem na lodi může být kdokoliv, kdo je pro posádku autoritou. Ještě nikdy žádný kormidelník nevyhrál velký závod bez svého taktika. Kormidelníkův hlavní úkol na lodích s vícečlennými posádkami je především sledovat rychlost lodě a proudění větru v plachtách tak, aby loď jela na plný výkon. Pokud chcete držet kormidlo, obrňte se extra dávkou pozitivní nálady, protože špatný výsledek je předně kvůli kormidelníkovi. A pokud máte problémy udržet pozornost aspoň hodinu, najděte si raději jinou práci na lodi. Možná bude více fyzicky náročná nebo mokřejší, ale je neméně důležitá a vy alespoň nebudete brzdit loď.

Jak jet rychleji
Povím vám pár věcí, které by vám mohli pomoci jet s lodí rychleji. Předně ustanovte na lodi taktika. Je to proto, aby kormidelník nemusel sledovat dění kolem a mohl se soustředit jen na rychlost lodě. Když taktik zavelí obrat, není jiná cesta. Jen těsně před manévrem si kormidelník zkontroluje prostor pro obrat.
Obrat nedělejte prudce, pokud to nevyžaduje nebezpečná situace, ale co nejplynuleji, abyste neztratili rychlost. Pamatujte, že každá loď má jinou dynamiku při rozjezdu a tak optimální rychlost obratu si nejdříve na každé lodi musíte zkusit. Ještě před startem.

Start
Nejtěžší práce pro kormidelníka je při startu. Jeho taktik mu určí, ze které pozice startovní čáry by měl startovat a on se musí postarat o to, aby tam loď dostal včas. A co je nejdůležitější, aby měl rychlost. Nejčastější chyba kormidelníků je, že se rozjedou po startovní čáře směrem k bóji. V této pozici všechny lodě ve vašem závětří jsou v právu plavby a vy si koledujete o velkou škodnou událost v horším případě i zranění posádky na druhé lodi. Ke startovní čáře najíždějte s lodí ostře k větru a s maximální rychlostí.

Co je důležité
Po startu se soustřeďte jen na svého taktika, display rychloměru a to nejdůležitější, což jsou špiony na přední plachtě. Přijdou vám ty dva barevné provázky srandovní? Věřte, že je to to nejpřesnější a nejspolehlivější ukazatel optimálního obtékání větru v plachtách při kurzech ostře k větru. Je to jako hra. Váš úkol je držet návětrný a závětrný provázek vodorovně.
Další místo kde dělá spousta kormidelníků chyby je obrat u bóje. Hodně lidí svádí boj s kormidlem tím, že se snaží prudce zatočit. Stane se bohužel jen to, že stočíte kormidlo tak prudce do proudu vody pod lodí že brzdíte kormidlem a ztrácíte rychlost. Hodně rychlosti. Ostatní lodě vám mezi tím najedou do návětří a v klidu vás předjedou. To koneckonců platí vždy. Jakékoliv prudké pohyby kormidla jsou ke škodě, pokud nepotřebujete zabrzdit.
Kormidelník je jednoznačně nejotravnější práce na lodi. Vyžaduje 100% soustředění po celou dobu rozjížďky. 

Proto vám přeji hodně pevné nervy.

12507

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu