Jak pruží kotevní řetěz?
Kotevní řetěz odpruží velkou část nárazů do kotvy. Co je to za blbost? Od kdy je řetěz nějak extra pružný? Možná moc pružný není, ale přesto odpruží většinu poryvů větru, případně vln.
Mluvíme zde o pružnosti něčeho nepříliš pružného. Na tom ale nezáleží. Protože pružnost kovu zde žádnou roli nehraje. Vše je totiž jen o hmotnosti. Hmotnost kotevního řetězu je tím, co pruží.
Grafika Lodní noviny
Část energie větru absorbuje řetěz.
Představte si situaci. Kotvíte na 10 metrech hloubky, máte vypuštěno 50 metrů 10 mm kotevního řetězu. Metr řetězu váží 2,3 kg, 50 metrů tedy 115 kg. Přijde poryv, jachta se dá do pohybu, řetěz se zvedá ze dna. Síla větru nejprve musí zvednout 115 kg ze dna. I když, to vlastně není tak docela pravda, protože řetěz je vodou nadlehčován. Bude to tedy o něco méně, ale to na naší věci nic nezmění.
Nebude-li síla větru dostatečná, všechna se „vyčerpá“ na zvedání řetězu z mořského dna a na jeho napínání. Jen část síly přechází do kotvy a rozhodně ne v plné síle poryvu. Řetěz poryv „odpruží“.
Toto je ohromná výhoda kotevního řetězu. Zároveň je jasné, že čím je řetězu vypuštěno více, tím více síly větru je schopen absorbovat.
A pak se to zlomí…
To ale přestane platit. Kdy? Když je síla větru taková, že je řetěz napnutý. V té chvíli se pružnost ze systému vytrácí a veškerou sílu musí absorbovat kotva. A celý kotevní systém. Zde může snadno dojít k selhání. Například spojovacích prvků. Celek je tam silný, jako jeho nejslabší článek. Proto je dobré používat dostatečně kvalitní šekly a spojovací prvky.
Foto Pavel Nesvadba
Ukázka zachycení řetězu snubberem.
Dá se tomu ale pomoci
I v této chvíli je možné pružnost do systému vrátit. Nastavíme kotevní řetěz lanem. Lano už nějakou pružnost má a nárazy v systému tak nebudou tak prudké. Může jít o lano zapletené do konce řetězu, nebo použijeme tzv snubber, tady lano, které pomocí k tomu určenému háku napojíme na řetěz, přivážeme na vazák a povolíme řetěz.
742
Související články
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Biograd, Murter, halzy, réčka, kotvení
Biograd, Murter, halzy, réčka, kotvení
Včera se v Chorvatsku utišila bóra a stočila se na severozápad. Stále chladno, ale při plavbě na zaďák to není takový problém. Jirka Pacák s Danem Přívarou měli naplánovanou s účastníky kurzu plavbu z Biogradu na Murter, halzy, trénink kotvení, opakování činností až do zapamatování…
Každý řetěz je jen tak pevný…
Každý řetěz je jen tak pevný…
Můžete mít vynikající kotvu Rocna Vulcan a stejně skončíte na kamenech. Neutrhne se kotva, ale šekl spojující řetěz s kotvou. Výsledek je horší, než kdyby nedržela kotva, ta alespoň povoluje postupně.