Daniel Vodička / úterý 13. prosince 2016 / Kategorie: Technika plavby Jak přečkat bouři na moři? Jsou různé způsoby, jak přečkat na moři bouřlivé počasí. Jedním z nich je i postavení lodě do dryfu. Na první pohled jednoduchá blbost. Už jste to ale někdy zkusili? Asi již víte, o co jde. Přetáhnete kosatku na návětrný bok, proti větru stočíte kormidlo, uvážete ho a necháte loď pomalu splouvat šikmo s větrem. Zdá se to snadné, ale tak jednoduché to zase není. Než se ale podíváme na taje ustavení do dryfu, řekneme si, proč to používat. V bouřlivém počasí jde o jeden ze způsobů, jak nepřízeň počasí přečkat. Pohyb jachty se překvapivě zklidní, nikdo z posádky se nemusí aktivně věnovat vedení lodi a dokonce bude možné i uvařit nějaké jednoduché jídlo. Ustavení do dryfu šetří síly posádky. Dalším důvodem, proč sáhnout do zásobárny starých dobrých triků, je únava posádky. Plujete sám nebo ve dvou, jste unaveni a potřebujete si odpočinout. I v tom případě zvolíte dryf lodě. Vyspíte se, občerstvíte a můžete pokračovat dále. Jak na to Moderní jachty s fin kýlem se ustavují do dryfu obtížněji, než tomu bylo dříve u lodí s dlouhým kýlem. Proto je třeba počítat s tím, že to nebude jen o přetažení kosatky a přivázání kormidla, ale bude třeba trochu práce k dosažení rovnovážného stavu. Loď ustavujeme do dryfu obvykle s menší plochou plachet, nikoli tedy s plnou hlavní velkou 140% genou. Vpředu tedy menší kosatka (nebo částečně srolovaná gena) a dále zarefovaná hlavní plachta. Možnosti pro začátek jsou dvě. Buď provedeme réčko a nepřetáhneme kosatku na druhý bok, necháme ji tedy uvázanou na návětrné otěži, nebo plujeme na kurzu a přetáhneme kosatku do návětří. Dále stočíme kormidlo proti větru a uvidíme, co se bude dít. Jachta by měla mít tendenci vyostřit, pak ztratí rychlost a vítr opřený do kosatky by ji měl opět odpadnout. Pak se celý cyklus opakuje. Může se stát, že jachta bude chtít jít do obratu proti větru. Potom můžeme povolit hlavní plachtu na otěžovém vozíku nebo otěži, případně přitáhnout kosatku. Pokud ani to nepomůže, můžeme mírně ubrat na kormidle. Nebo naopak bude mít jachta tendenci odpadat. V takovém případě je třeba přitáhnout hlavní plachtu nebo povolit kosatku. Výsledný pohyb lodi by se měl podobat padajícímu listu. Zkuste si to někdy. Uvidíte, co vše je třeba a až to bude nutné, nebudete se učit něco, o čem jste jen četli. A většinu zapomněli. Předchozí článek Na jihu to bouří Další článek 80 uzlů, 10 metrů vlny! Vytisknout 8476 Tagy: bouřetrimdryf Související články Když třepe zadní lem plachty Když třepe zadní lem plachty Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit? Hlavolam jménem vinšna Hlavolam jménem vinšna Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat? Otěž hlavní plachty ve stoperu? Otěž hlavní plachty ve stoperu? Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Když třepe zadní lem plachty Když třepe zadní lem plachty Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit?
Hlavolam jménem vinšna Hlavolam jménem vinšna Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?
Otěž hlavní plachty ve stoperu? Otěž hlavní plachty ve stoperu? Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Vynikající film na dnešní večer Vynikající film na dnešní večer pondělí 23. září 2024 Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The...
ČANY Offshore Cup odstartován ČANY Offshore Cup odstartován pondělí 16. září 2024 V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...
Palagruža Cup Palagruža Cup čtvrtek 12. září 2024 Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Návyková Beneteau First 36 Návyková Beneteau First 36 čtvrtek 10. srpna 2023 Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...
Když třepe zadní lem plachty Když třepe zadní lem plachty pondělí 23. září 2024 Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy pondělí 23. září 2024 Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Zkusíme to, uvidíme Zkusíme to, uvidíme neděle 22. září 2024 Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.