showTop
× Search
Jak jednoduše pochopit meteo (3.díl)
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí

Jak jednoduše pochopit meteo (3.díl)

Studená fronta. Stále o ní slýcháme, ale co to vlastně je? Máme se jí bát? Asi ano, když poslední přechod studené fronty způsobil na Jadranu absolutní chaos a operátoři tísňových linek měli co dělat, aby stihli poradit všem.
Sledujete závod přes Atlantik a stále se mluví jen o frontách. Najeli jsme do fronty, projeli jsme frontou, jsme za frontou, jedeme před frontou atd. Pořád dokola. O čem se to k čertu pořád bavíme a proč je to tak důležité?

Studená je důležitá
Vždy se v takovém případě bavíme o frontě studené, ta je důležitá. Je agresivnější, dochází na ní k bouřkám, vítr je velmi silný a výrazně mění směr. 

 

Co to je?
Studená fronta je rozhraní dvou vzduchových mas. Teplé a studené. I když se nám to nezdá možné, dvě vzduchové masy nemají tendenci se mísit. Zůstávají oddělené. A rozhraní je frontou. Vpředu je vzduch teplý a za ním vzduch studený. Jde jednoduše o hranici mezi dvěma partami. Jedna preferuje teplo a druhá zimu. Na takovém rozhraní to musí vřít.

Co se bude dít?
A taky že vře. Máme teplý vzduch a ten začne být vytlačován vzduchem studeným. Teplý vzduch je lehký a studený těžký. Proto se bude tlačit studený vzduch pod teplý. Co bude v té chvíli dělat teplý vzduch? Bude stoupat vzhůru. Při stoupání vzhůru se ochlazuje a přitom stoupá jeho relativní vlhkost. Jakmile dosáhne vlhkosti 100 %, začne docházet ke kondenzaci vodních par. Vzniká mohutná oblačnost. Při kondenzaci se navíc uvolňuje velké množství energie. To je energie, jejíž výboje můžeme vidět v bouřkách na frontě ve formě blesků.
Ano, na frontě se objevují silné bouřky, tedy oblaka typu cumulonimbus. A ty jsou spojeny s nebezpečnými jevy, jako je silný nárazový vítr měnící směr a snížená viditelnost vlivem srážek. Ať už v jakékoli formě. 

Před frontou, na frontě, za frontou

  Před frontou Na frontě Za frontou
Tlak Před frontou klesá Rychlý pokles, po přechodu rychlý růst Postupně rostě
Oblačnost CI, Cs, Cb Cb Cu
Vítr Sílí, stáčí se vlevo Poryvy, prudké stočení vpravo Vítr nadále poryvový
Srážky Bez srážek Hustý déšť, přeháňky, kroupy Přeháňky a ustávání
Dohlednost Snížená Dobrá, kromě srážek Kromě srážek velmi dobrá
 

Jak poznáme studenou frontu?
Hledat budeme na synoptické mapě. Studená fronta je značená čarou s modrými trojúhelníčky ve směru pohybu fronty. Co když synoptickou mapu nemáme a máme jen mapu, na které je znázorněn pouze vítr? Potom je studená fronta tam, kde v tlakové níži dochází k prudké změně směru větru. To je brázda nízkého tlaku a fronty jsou brázdami nízkého tlaku.
někteří namítnou, že ne každá brázda je fronta. A máte pravdu. Ale nevadí. I když brázda frontou není, chová se podobně. A pro nás je důležité, jak se to tváří na hladině. Proto jestli jde o frontu, nebo se to jen podobně chová, nám může být jedno. Vždy si musíme dát pozor.

Kdy fronta přijde?
Můžeme se podívat například na chorvatského Aladina (meteorologický model). Uvedeme si příklad: Na obrázku ze 1200 vidíme šipky větru od jihozápadu. V 1500 již má vát severozápad. Co to znamená a jakých chyb se nedopouštět?
První častá chyba je v tom, co znamená 1200. To je přeci jasné, znamená to poledne, ne? Ne tak docela. Za číslem je zkratka UTC. Coordinated Universal Time je univerzální čas. My musíme připočítat hodinu na časové pásmo (jsme na Jadranu) a hodinu na letní čas. 1200 tedy znamená v létě 1400.
Druhá chyba nastává v tom, že pokud na obrázku ve 12 fronta nebyla a v 15 už je vítr změněn, počítají někteří, že fronta dorazí v 1500 (resp. v 1700 místního letního času). Samozřejmě může. Ale také může dorazit o 3 hodiny dříve ve 1201. Má tedy dorazit v rozmezí 1200 – 1500 UTC.
Ani to ale nemusí být pravda ve skutečnosti. Může dorazit dříve, ale i později. Jde jen o předpověď. S tím počítejte.

Hurá do fronty! Nebo být opatrný?
Už vím, že jde fronta. Mám do ní radostně vlétnout, protože bude sranda? Nebo raději opatrně? Být připraven na nejhorší?
Druhá možnost je správně. Fronta je minimálně nepříjemná. Někdy může být I nebezpečná. S tím bychom měli počítat. Přistupujme k ní s respektem.

V příštím díle si řekneme, jak se projíždí fronta při závodě.
 

Předchozí článek Být rychlejší na bočák
Další článek Největší plachetnice na světě a osmdesátiletý dealer
Vytisknout
7991

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu