showTop
× Search
Jak je to s těmi vozíky podruhé...
Jan Lednický
/ Kategorie: Zajímavosti

Jak je to s těmi vozíky podruhé...

V minulém článku jsme rozebrali skupiny vozidel a potřebná řidičská oprávnění. Ty platí stále, ať táhneme prázdný či plný vozík. Nicméně, v celé vozíkové tématice je toho „zakopáno“ daleko víc.

Klasický dotaz je „můžu táhnout vozík papírově těžší, než mám v TP na kouli?“

Krátká odpověď: Ano, ale jen za určitých podmínek.

Přidám ale i odpověď dlouhou:

Začneme opět v TP jak tažného (auto), tak  přípojného vozidla (vozík/přívěs). V TP auta nás zajímají hodnoty „na kouli“ - oficiálně „největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla“, v TP staršího data je to „celková hmotnost přívěsu“. Ty jsou dvě – pro přívěs bržděný a nebržděný.

V TP vozíku se díváme po hmotnosti provozní (případně pohotovostní), která označuje jak je vozík těžký sám o sobě, prázdný.

Prostým porovnáním limitů „na kouli“ a provozní hmotnosti vozíku zjistíme kolik můžeme na vozík ještě legálně naložit:

(limit koule auta – provozní hmotnost vozíku) = náklad, který mohu  naložit

Všechny vozíky musí mít nižší pohotovostní hmotnost, než je limit „na kouli“ auta. Dále vozík nesmí být přeložený (největší přípustná/povolené hmotnost). Naložený bržděný přívěs (okamžitá hmotnost) také nesmí být těžší než nejvyšší přípustná hmotnost auta. Výjimka platí pro podkategorii terénních vozidel (M1 G, N1 G), kde se okamžitá hmotnost přívěsu může rovnat až 1,5 násobku nejvyšší přípustné auta. Stále však platí nepřekročitelný limit „na kouli“ v TP auta.

Příklad: Je dovoleno táhnout „bržděnou dvoutunku“ (největší přípustná hmotnost vozíku) na „jedna a půl tunové kouli“? Ano, ale nesmím ji plně naložit. Vozík má pohotovostní hmotnost dle TP 450kg, mohu na něj tedy teoreticky naložit dalších 1050kg, celkem 1500kg (limit bržděné koule) a vše je legální.

Pytle s cementem snadno spočítáme, sypaný písek už hůře. U lodi si dáme pozor na vnitřní vybavení, obsah nádrží, kotevní řetěz, rozsáhlou knihovnu či poctivý grilovací kámen, které dokáží s výslednou hmotností dost zahýbat.

Za přeložení, oficiálně „jiné porušení povinnosti“, u nás nehrozí žádný bodový postih, příkaz na místě (dříve bloková pokuta) do 2 000 Kč, ve správním řízení 1 500 – 2 000 Kč. V zahraničí ale můžeme narazit na váhy na hranicích, některých parkovištích a odpočívadlech, mýtných branách či v tunelech. A cenovka nebude zdaleka tak „lidová“ jako u nás.

Předchozí článek Všechno špatně - video
Další článek Škoda nevyplout
Vytisknout
6722

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu