showTop
× Search
Jak je to s těmi vozíky podruhé...
Jan Lednický
/ Kategorie: Zajímavosti

Jak je to s těmi vozíky podruhé...

V minulém článku jsme rozebrali skupiny vozidel a potřebná řidičská oprávnění. Ty platí stále, ať táhneme prázdný či plný vozík. Nicméně, v celé vozíkové tématice je toho „zakopáno“ daleko víc.

Klasický dotaz je „můžu táhnout vozík papírově těžší, než mám v TP na kouli?“

Krátká odpověď: Ano, ale jen za určitých podmínek.

Přidám ale i odpověď dlouhou:

Začneme opět v TP jak tažného (auto), tak  přípojného vozidla (vozík/přívěs). V TP auta nás zajímají hodnoty „na kouli“ - oficiálně „největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla“, v TP staršího data je to „celková hmotnost přívěsu“. Ty jsou dvě – pro přívěs bržděný a nebržděný.

V TP vozíku se díváme po hmotnosti provozní (případně pohotovostní), která označuje jak je vozík těžký sám o sobě, prázdný.

Prostým porovnáním limitů „na kouli“ a provozní hmotnosti vozíku zjistíme kolik můžeme na vozík ještě legálně naložit:

(limit koule auta – provozní hmotnost vozíku) = náklad, který mohu  naložit

Všechny vozíky musí mít nižší pohotovostní hmotnost, než je limit „na kouli“ auta. Dále vozík nesmí být přeložený (největší přípustná/povolené hmotnost). Naložený bržděný přívěs (okamžitá hmotnost) také nesmí být těžší než nejvyšší přípustná hmotnost auta. Výjimka platí pro podkategorii terénních vozidel (M1 G, N1 G), kde se okamžitá hmotnost přívěsu může rovnat až 1,5 násobku nejvyšší přípustné auta. Stále však platí nepřekročitelný limit „na kouli“ v TP auta.

Příklad: Je dovoleno táhnout „bržděnou dvoutunku“ (největší přípustná hmotnost vozíku) na „jedna a půl tunové kouli“? Ano, ale nesmím ji plně naložit. Vozík má pohotovostní hmotnost dle TP 450kg, mohu na něj tedy teoreticky naložit dalších 1050kg, celkem 1500kg (limit bržděné koule) a vše je legální.

Pytle s cementem snadno spočítáme, sypaný písek už hůře. U lodi si dáme pozor na vnitřní vybavení, obsah nádrží, kotevní řetěz, rozsáhlou knihovnu či poctivý grilovací kámen, které dokáží s výslednou hmotností dost zahýbat.

Za přeložení, oficiálně „jiné porušení povinnosti“, u nás nehrozí žádný bodový postih, příkaz na místě (dříve bloková pokuta) do 2 000 Kč, ve správním řízení 1 500 – 2 000 Kč. V zahraničí ale můžeme narazit na váhy na hranicích, některých parkovištích a odpočívadlech, mýtných branách či v tunelech. A cenovka nebude zdaleka tak „lidová“ jako u nás.

Předchozí článek Všechno špatně - video
Další článek Škoda nevyplout
Vytisknout
5936

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu