showTop
× Search
Káva cestuje pod plachtami
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Káva cestuje pod plachtami

Ulevit milovníkům kávy, kteří se trápí nad karbonovou stopou způsobenou vlastní závislostí na kofeinu, a případně je u toho i pumpnout. To je idea několika evropských pražíren, které se rozhodly nechat dopravovat kávu z Jižní Ameriky na plachetnicích.

I do obchodu s kávou zavál vpravdě čerstvý vítr. Byť se zároveň jedná o návrat o několik staletí zpět, kdy byl takový způsob transportu zboží přes oceán jediný možný. V dnešní době enormního tlaku na udržitelnost a společenskou a environmentální zodpovědnost firmy hledají způsoby, jak se zbavit nálepky špindírů, a postihl i obchodníky s kávou.

Zrna dopravená do Evropy pod plachtami jsou ve srovnání s týmž artiklem přeplaveným s pomocí fosilních paliv dražší, ale svůj odbyt si „káva s příběhem“ jistě najde. Pro Čecha uvyklého úchylným cenám, za něž se v tuzemských kavárnách nabízí fair trade káva, ani nejde o žádnou převratnou částku - balík kávových zrn z oblasti Las Brisas o hmotnosti 250 g dopravené do Evropy na palubě dvojstěžníku De Gallant prodává společnost Yallah Coffee na svých stránkách za 14 liber (více než 400 korun).

Čerstvého majitele pak může těšit fakt, že svým nákupem zanechal „uhlíkovou stopu blízkou nule“ a je „o krok blíže pěstitelům“, protože v dodavatelském řetězci je o několik článků méně. Pražírny nakupují kávová zrna přímo od pěstitelů, pak je přepraví do skladů, kde čekají na nalodění na plachetnici. Šestitýdenní plavba končí ve francouzském přístavu Le Havre či v britském Penzance. Pak zrna putují do pražíren.

Na začátku byla před pár lety britská iniciativa nazvaná Shipped by Sail, která chtěla dokázat, že káva a podobné produkty se mohou přepravovat s nulovými emisemi i na stoletých škunerech. Přestože to stojí víc peněz a jsou s tím spojená větší rizika než s plavbou na současných nákladních lodích. Za ten punc exkluzivity jim to stálo.       

Z extravagance se postupem času vyvinula zajímavá obchodní příležitost. Nejen kvůli rostoucím cenám ropy, ale především kvůli zmíněnému tlaku na udržitelnost. Samotné spotřebitele „příběh“ produktů zajímá stále více. Francouzský dovozce Belco letos koupil 22 tun takto přepravené kolumbijské kávy a dočkal se tak nadšených ohlasů, že plánuje do roku 2025 dovážet pod plachtami polovinu veškerého objemu zrn, tedy asi 4000 tun. Zatím využívá služeb francouzské TransOceanic Wind Transport, která v důsledku zvýšeného zájmu již staví novou plachetnici s přepravní kapacitou 1100 tun.

Do Severní Ameriky bude kávu na plachetnicích převážet kostarická společnost SailCargo. Jeden z jejích zákazníků, Café Williams, investoval do její nové lodi, která bude schopna od příštího roku přepravovat 250 tun zboží. 

Předchozí článek S léčivou marihuanou na dovolenou
Další článek Jak se na loď zabalit…
Vytisknout
1076

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu