showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Jak bude foukat na České námořní rallye?
Daniel Vodička

Jak bude foukat na České námořní rallye?

Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.

Tomáši, tento týden zasáhne Chorvatsko dvakrát celkem silné jugo. Vzhledem k tomu, že tentokrát popluje ČNR až na daleký ostrov Vis, co by takové podmínky pro závod znamenaly?

Bude to pro tebe, závodníky i diváky zřejmě překvapení, ale proti takové nepřízni počasí jsme se pojistili. Využili jsme nové služby chorvatské meteorologické služby DHMZ, která je zatím v testovacím provozu. Až do začátku října to bylo tajné, ale dnes to už mohu oznámit. Během našeho závodu bude příznivé počasí.

 

Tvoje odpověď mě překvapila, jak si můžeš být tak jistý? Budeš nám muset svá slova blíže vysvětlit.

Již od ledna jsme byli v kontaktu s vedením DHMZ, které nám nabídlo k využití během rallye připravovaný produkt VVZ (Vrijeme na vlastiti zahtjev). Je to vlastně takové počasí na objednávku. Hlavní iniciativa nevzešla od meteorologů, ale od Chorvatského turistického sdružení (HTZ). To utrácí nemalé částky ze státního rozpočtu za reklamu. Aby přitáhlo zahraniční hosty do Chorvatska. Pak však přijde nepříznivé počasí, hosté odjedou s nedobrou zkušeností a do země na Jadranu se již nevrátí. Proto oslovilo HTZ meteorology z DHMZ se žádostí, jestli by nebylo možné počasí během turistické sezóny, případně ve dnech pracovního volna a dnech pracovního klidu, nějak ovlivnit.

 

A na tuto bláznivou žádost meteorologové kývli?

Ne, podle mých zpráv zprvu ne, ale vězelo jim to v hlavě. Ještě před pár lety by to bylo nemožné, ale po hlubších úvahách se ukázalo, že poslední pokroky v AI by mohly být řešením. A začali na nápadu pracovat.

No a v jaké je to fázi dnes?

Vše je připraveno na spuštění testovací verze. Proto jsme byli v zimě kontaktováni DHMZ. Do června trvala licitace podmínek, protože zprvu služba zahrnovala jen oblačnost a teplotu. Pro nás je ale důležitý především vítr. Směr a síla. V červnu se jim již i tato verze rozběhla a šlo tedy jen o cenu. Původní požadavek Chorvatů zněl 19 900 EUR bez PDV-a za závod. Tedy za týden, firemní využití, s nadstandardními doplňky směr a síla větru. S tím jsme nesouhlasili, nejsme Švýcaři. Po několikadenních jednáních jsme se dohodli na částce 7380 EUR bez PDV-a za období neděle – čtvrtek s tím, že odjedeme-li za tyto dny rozjížďky podle plánu, pátek už nějak doklepeme.

 

Připadá mi to jako služba vědmy. Co když počasí nebude pokyny DHMZ poslouchat? Co bude s penězi?

I na to jsme mysleli. Trvali jsme na tom, že potřebujeme mít nějakou jistotu. Proto chorvatská strana zahrnula do ceny i pojištění počasí pro celou rallye u společnosti Croatia osiguranje.

 

Tak to se zdá neprůstřelné. Jak dlouho dopředu je třeba požadované počasí specifikovat?

Protože počasí je složitý mechanizmus, je třeba ovlivnit mnoho prvků, je nutné přesnou specifikaci na jednotlivé dny poslat nejpozději 2 měsíce před požadovaným startem. My jsme zaslali naše požadavky 25. července spolu s platbou na účet DHMZ v ústavu Splitska banka.

 

Jaké tedy počasí můžeme během ČNR očekávat? Jak bude foukat v jednotlivé dny?

To je naše malé překvapení. Překvapení nás organizátorů a ČSJ. Na požadavcích jsme pracovali spolu s hlavním rozhodčím Petrem Sládečkem. Můžeme pouze naznačovat. Deště posledních dnů nečekejte. Po minulých trochu jalových letech se letos závodníci na vodě vyblbnou.

 

Ještě jedna otázka na závěr. Jistě bude zajímat širokou jachtařskou veřejnost. Kdy bude tato služba dostupná pro širokou veřejnost?

Zde přijde trochu zklamání. Od sezóny 2025 bude služba nabídnuta zatím pouze firmám. Problémem je široká paleta požadavků, která se očekává u veřejnosti. Mnohé se přitom mohou křížit, a to jak v prostoru, tak v čase. Proto se v tuto chvíli mluví o spuštění neomezené služby, tedy i pro širokou veřejnost, až od sezóny 2026.

1573

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu