showTop
× Search
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9,  Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu. Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na...

Poslední videa


Závodní jachting

Jak bude foukat na České námořní rallye?
Daniel Vodička

Jak bude foukat na České námořní rallye?

Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.

Tomáši, tento týden zasáhne Chorvatsko dvakrát celkem silné jugo. Vzhledem k tomu, že tentokrát popluje ČNR až na daleký ostrov Vis, co by takové podmínky pro závod znamenaly?

Bude to pro tebe, závodníky i diváky zřejmě překvapení, ale proti takové nepřízni počasí jsme se pojistili. Využili jsme nové služby chorvatské meteorologické služby DHMZ, která je zatím v testovacím provozu. Až do začátku října to bylo tajné, ale dnes to už mohu oznámit. Během našeho závodu bude příznivé počasí.

 

Tvoje odpověď mě překvapila, jak si můžeš být tak jistý? Budeš nám muset svá slova blíže vysvětlit.

Již od ledna jsme byli v kontaktu s vedením DHMZ, které nám nabídlo k využití během rallye připravovaný produkt VVZ (Vrijeme na vlastiti zahtjev). Je to vlastně takové počasí na objednávku. Hlavní iniciativa nevzešla od meteorologů, ale od Chorvatského turistického sdružení (HTZ). To utrácí nemalé částky ze státního rozpočtu za reklamu. Aby přitáhlo zahraniční hosty do Chorvatska. Pak však přijde nepříznivé počasí, hosté odjedou s nedobrou zkušeností a do země na Jadranu se již nevrátí. Proto oslovilo HTZ meteorology z DHMZ se žádostí, jestli by nebylo možné počasí během turistické sezóny, případně ve dnech pracovního volna a dnech pracovního klidu, nějak ovlivnit.

 

A na tuto bláznivou žádost meteorologové kývli?

Ne, podle mých zpráv zprvu ne, ale vězelo jim to v hlavě. Ještě před pár lety by to bylo nemožné, ale po hlubších úvahách se ukázalo, že poslední pokroky v AI by mohly být řešením. A začali na nápadu pracovat.

No a v jaké je to fázi dnes?

Vše je připraveno na spuštění testovací verze. Proto jsme byli v zimě kontaktováni DHMZ. Do června trvala licitace podmínek, protože zprvu služba zahrnovala jen oblačnost a teplotu. Pro nás je ale důležitý především vítr. Směr a síla. V červnu se jim již i tato verze rozběhla a šlo tedy jen o cenu. Původní požadavek Chorvatů zněl 19 900 EUR bez PDV-a za závod. Tedy za týden, firemní využití, s nadstandardními doplňky směr a síla větru. S tím jsme nesouhlasili, nejsme Švýcaři. Po několikadenních jednáních jsme se dohodli na částce 7380 EUR bez PDV-a za období neděle – čtvrtek s tím, že odjedeme-li za tyto dny rozjížďky podle plánu, pátek už nějak doklepeme.

 

Připadá mi to jako služba vědmy. Co když počasí nebude pokyny DHMZ poslouchat? Co bude s penězi?

I na to jsme mysleli. Trvali jsme na tom, že potřebujeme mít nějakou jistotu. Proto chorvatská strana zahrnula do ceny i pojištění počasí pro celou rallye u společnosti Croatia osiguranje.

 

Tak to se zdá neprůstřelné. Jak dlouho dopředu je třeba požadované počasí specifikovat?

Protože počasí je složitý mechanizmus, je třeba ovlivnit mnoho prvků, je nutné přesnou specifikaci na jednotlivé dny poslat nejpozději 2 měsíce před požadovaným startem. My jsme zaslali naše požadavky 25. července spolu s platbou na účet DHMZ v ústavu Splitska banka.

 

Jaké tedy počasí můžeme během ČNR očekávat? Jak bude foukat v jednotlivé dny?

To je naše malé překvapení. Překvapení nás organizátorů a ČSJ. Na požadavcích jsme pracovali spolu s hlavním rozhodčím Petrem Sládečkem. Můžeme pouze naznačovat. Deště posledních dnů nečekejte. Po minulých trochu jalových letech se letos závodníci na vodě vyblbnou.

 

Ještě jedna otázka na závěr. Jistě bude zajímat širokou jachtařskou veřejnost. Kdy bude tato služba dostupná pro širokou veřejnost?

Zde přijde trochu zklamání. Od sezóny 2025 bude služba nabídnuta zatím pouze firmám. Problémem je široká paleta požadavků, která se očekává u veřejnosti. Mnohé se přitom mohou křížit, a to jak v prostoru, tak v čase. Proto se v tuto chvíli mluví o spuštění neomezené služby, tedy i pro širokou veřejnost, až od sezóny 2026.

739

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu