showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Jak se opravuje díra v trupu
Daniel Vodička

Jak se opravuje díra v trupu

Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.

Milane, jistě jsi viděl kolizi, kdy Allagrande Mapei rozpárala trup Holcim-PRB. Ohromná díra v trupu, jako by byla stěna trupu z papíru. Jak je možné, že je trup jachty IMOCA v těchto místech tak křehký?

Důvody jsou dva. Prvním důvodem je, že trup byl proražen outriggerem. Je to monolitická karbonová trubka sloužící k vyztužení stěžně, která by dokázala rozpárat téměř cokoli. Není se tedy čemu divit, když byl trup otevřen jako otvírákem. Druhým důvodem je, že k poškození trupu došlo v místech, kde zřejmě není žádná výztuha. Stěnu trupu tvoří jen nomexová voština a pár vrstev karbonu na každé její straně. Na bodové namáhání je tedy velmi křehká.

Na první pohled se zdá, že je taková škoda na trupu je neopravitelná. Jaký je postup prací, pokud chceš něco takového opravit? Jak je to náročné technicky?

Díky tomu, že jde o místo, kde nejsou výztuhy, nemusí být tak časově náročná. Tým vyřízl poškozenou část, pak si na 3D tiskárně vytiskl kopyto, na kterém vylaminoval chybějící díl. V podstatě jednoduchá laminace, která může být komplet za 2 dny hotová. Mnohem náročnější pak je celý díl přesně vpasovat do trupu.

Dobrá, a jaká je tedy časová náročnost celé operace? Jak dlouho například tvrdnou pryskyřice? Je reálné, že tým stihne start další etapy v Portsmouthu?

Pryskyřicím je možné ve tvrdnutí výrazně pomoci. Stačí si udělat kolem oprav stan a místo zahřát na 50 – 60°C. Toho lze dosáhnout v podstat i fénem. Pak je možné z týdenního procesu tuhnutí udělat jen pár hodin. Na fotografiích je vidět, že se postupuje velmi rychle. Zvláště, když mají zázemí v jedné z tamních loděnic. Podle mého toto může být se zkušeným týmem za 2 – 3 dny hotové. Otázkou je, jestli není poškozený outrigger, nebo některý ze stěhů, na který by museli čekat. To by je nakonec zdrželo nejvíce. A jestli stihnou další etapu? To záleží také a na počasí. Cestu je možné si výrazně zkrátit Kiel kanálem.

1197

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu