showTop
× Search
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat? Fatalismus Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá… Maximální možná opatrnost To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo. Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS. Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Fialová bestie
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Fialová bestie

Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.

Jednou jsem zažil bóru o rychlosti 80 uzlů v Chorvatsku u mostu na ostrov Pag. Je to vítr, ze kterého jde strach. I na pevné zemi cítíte, že živel s vámi lomcuje a stačí málo, aby vás  smýknul někam, kde být nechcete. Na moři jsem zažil maximum 55 – 60 uzlů. Na závodění to není, i holý stěžeň je dost na to, aby to slušně jelo. Osmdesát uzlů bych si na vodě zažít nepřál.

Zdroj Vendée Globe

Zdroj Vendée Globe

Podívejte se na polohy celé donedávna čtyřčlenné vedoucí skupiny. V plavbě na 45°stupni jižní šířky na východ pokračují jen vedoucí Charlie Dalin a za ním Sebastien Simon. Yoann Richomme, který je známý tím, že šlape na plyn naprosto nesmlouvavě, hodil ručník do ringu a zamířil na sever. Znamená to velkou zajížďku. Jeho ztráta na Dalina narostla na více než 300 mil. Již dlouho se snaží nejhoršímu vyhnout Thomas Ruyant, o kterém si také nikdo nemůže myslet, že je bojazlivý. Ještě o 2°severněji pluje Jeremie Beyou a Nico Lunven.

Image
Plavba daleko na sever znamená velkou zajížďku ve stovkách mil. Ale také to, že se vyhnou nejhoršímu sektoru bouře, že budou šetřit loď. Výška vln v níži má dosahovat 10 metrů. Vedoucí dvojice se rozhodla riskovat. Vyjde-li to, vzdálí se svým soupeřům. Pokud ne… Kdo ví?

Může jít o velmi důležitý únik. Nebo o přílišné riziko, které se nevyplatí. To uvidíme.

Polohu lodí najdeme zde.

1423

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu