showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Důležité rady před plavbou přes Atlantik

Důležité rady před plavbou přes Atlantik
Daniel Vodička

Důležité rady před plavbou přes Atlantik

Přichází podzim. Čápi táhnou do Afriky, jachtaři s prázdným pracovním diářem zamíří do Karibiku. Jachtaři mají ještě na rozdíl od čápů čas na pořádnou přípravu. Zde je několik rad před cestou.

Kdy vyplout


Na cestu z Kanárů do Karibiku je dobré vyrazit až ve druhé půlce listopadu. Dříve hrozí setkání s tropickou cyklónou (nyní často zmiňovaný hurikán Harvey je také tropickou cyklónou). To není nic, co by si rozumný jachtař přál.
Zdá se tedy, že je dost času. Pokud ale vyplouváte z Chorvatska, počítejte na Kanáry cca 2500 mil. Spíše proti větru. To je cca 20 dnů plavby, pojedete-li nonstop. Počítejte tedy nejméně 30 dnů.
Dále je třeba počítat s detailní kontrolou lodi na Kanárech a s opravami všeho potřebného. Raději počítejte 14 dnů.
Pokud byste chtěli vyplouvat 15. listopadu z Kanárů, počítejte s tím, že nejpozději na konci září musíte vyrazit z Chorvatska. Času už mnoho není.

Jaká loď je třeba?
Atlantik je možné přejet na lodi dlouhé 6 metrů. O velikosti jachty to tedy není. Co se plavebních vlastností týče, jsou lodě lepší a horší. Většina přeplaveb byla v posledních letech absolvována na běžných sériově vybavených jachtách. Není třeba žádná speciální loď.

Plavba z Kanárů do Karibiku je většinou plavba na zaďák. Mnohem horší podmínky jachtaře čekají při plavbě z Chorvatska na Kanáry. Pokud se vaše loď osvědčí při plavbě na Kanárské ostrovy, měla by být OK i pro Atlantik.

Speciální plachty?
Můžete mít spinaker, genaker, nebo dvě geny. Bude to fajn a budete na druhém břehu rychleji. Není to ale třeba. Zvládnete to i na motýla. Nezapomeňte si však vzít s sebou bouřkovou kosatku. Spoléhat se na jedinou sadu plachet, které jsou na stěžni, je nerozumné.

Energie

Velmi důležitá je dostatečná kapacita akumulátorů a zdroj nabíjení Co stačí ve Středomoří, nebude stačit na Atlantiku. Ve Středomoří jednou za tři dny dobijete baterie na 100 % v přístavu. Na oceánu tato možnost není. Spotřebujete-li za den 300 Ah energie, 60 A alternátor to bude dobíjet 5 hodin.

Proto je nutné mít dostatečnou kapacitu baterií a dostatečně nadimenzované zdroje energie
A samozřejmě nejjednodušší řešení je šetřit. Zvažte, zda-li potřebujete vše, na co jste zvyklí.

Vědět jak na to
Když je nouze nejvyšší, hodí se věci, které na lodi jinak vozíte skoro zbytečně. Záchranný ostrůvek, pyrotechnika, EPIRB. Umíte je používat? Jste schopni se v případě záchranné operace se zachránci domluvit vysílačkou? Pokud jste ostrůvek ani rakety nikdy nepoužívali, stálo by to za školení.
To samé se týká znalostí první pomoci. Banální zdravotní komplikace doma je uprostřed Atlantiku život ohrožující.

Kolik osob na palubě?
Můžete jet sami, můžete plout ve dvou a může vás být na lodi osm. Funguje-li vše jak má, je sólová i doublehanded plavba OK. Selže-li autopilot, hrábnete si na dno sil. Ve třech na tom budete lépe. Ve čtyřech mají tři hlídku a jeden pauzíruje a stará se o kuchyni.
Sedm nebo osm osob na palubě již je moc. Na lodi není místo, veze se plno zásob a vody, vaří se v kbelíku. Nedostatek prostoru vede ke třenicím.
Důležité: Každého z posádky byste měli mít vyzkoušeného z kratších plaveb.

Trasa

Nejkratší je trasa po ortodromě. Při ní je ale riziko bezvětří a protivětru. Navíc ze severu Atlantiku může přicházet nepříjemné vlnění z jiného směru, než fouká vítr. Plavba po ortodromě může být výhodná pro rychlé sportovní lodě s přístupem na předpověď počasí. Pro lodě, které jsou schopné dělat přes 200 mil denně. Ty případnému zhoršení počasí mohou utéct obratem na jih.

Ostatní zamíří k jihu do spolehlivého pasátu. Zadejte si do GPS polohu 20°N a 30°W. Až tam se otočte k západu.


Připravit se na poruchy
Před vyplutím z Kanárů musí být jachta ve 100% stavu. Přesto je třeba počítat se závadami a být na ně připraven. Je třeba zvládnout techniku na lodi a mít dostatečné dovednosti na základní opravy. Necháte-li si vše nainstalovat profesionální firmou a nemáte-li o věcech ani tušení, budete v problémech. Vezte s sebou náhradní díly.
Kontrolujte během plavby pravidelně takeláž kvůli opotřebení. Výtahy plachet (především spinakeru) budou trpět.

Cesta domů
Počítejte při plavbě s dostatečnou časovou rezervou. Nenechte se tlačit zakoupenou letenkou. Zkazíte si plavbu.

Pomoc z domova
Máte-li doma někoho, kdo vám může pomoci analyzovat předpovědi, případně může přispět radou, buďte ve spojení.

Zásoby

Nešetřete na jídle. Pamatujte, že dobré jídlo je příjemným zpestřením dne. Pomůže ve chvíli, kdy nálada na palubě není nejlepší. Nezapomeňte na ovoce a zeleninu. Vše před donesením na loď umyjte a osuště, abyste si nezavlekli do podpalubí nechtěné pasažéry.


Dbejte na bezpečnost
Vesta a psí kšíry vám mohou zachránit život. V podpalubí pozor při vaření. Představte si, že sléváte hrnec vroucí vody ze špaget a přijde vlna…

 

Připravte se vždy na nejhorší a nechte se příjemně překvapit.To je poslední rada.

 

 

 

 

 

 

 

 

10702

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu