showTop
× Search
16 rad jak přežít bouři na bóji
Daniel Vodička

16 rad jak přežít bouři na bóji

Blíží se bouřlivé dny a speciálně na Jadranu je třeba počítat s bórou o rychlosti až 50 uzlů. Jak přečkat ve zdraví takové počasí na kotevní bóji?

Silná podzimní bóra zasáhne Jadran zítra a následně příští týden v pondělí a úterý. Mnozí tráví podobné počasí na kotevní bóji. Co ale udělat, abychom se na bóji dočkali rána ve zdraví? Abychom se vyvarovali ošklivého zážitku české posádky jachty Hanse, která se loni vyvázala na bóji na Kornatech a odešla do restaurace. O nehodě své jachty se dozvěděla až z telefonátu charterové firmy, která se tázala, jestli vědí, kde je jejich jachta. Ta již dávno nebyla vyvázána na bóji, ale byla destruována vlnami na útesu o míli dále.

  • Hlavní plachtu dokonale zapněte do lazy bagu, uvažte její výtah tak, aby nebouchal do stěžně. Čekáte-li opravdový extrém, stáhněte lazy bag lanem, abyste zmenšili jeho objem.
  • Genu těsně zarolujte i s dvěma otočkami otěží přes zarolovanou plachtu. Otěže rukou dotáhněte na vinšně.
  • Důkladně přivažte dinghy na palubě, v případě očekávaného extrému ho vypusťte a sbalte do podpalubí.
  • V extrémním počasí sundejte ze zadního koše vše, co může ulétnout.
  • Volné výtahy uvažte tak, aby nemohly mlátit do stěžně.
  • Očekáváte-li extrémní počasí, stáhněte bimini. Sprayhood obvykle bouřlivé počasí zvládne, a navíc chrání hlavní luknu před deštěm.
  • Celkově se snažíme omezit odpor vzduchu na minimum
  • Uvažte se na mooringovou bóji nejméně dvěma lany. Nejméně jedno z lan by mělo vést do oka pod bójí. Lana musí být uvázana z vazáku, na bóji a zpět na stejný vazák. Pokud jsou uvázána symetricky, vazák – bóje – druhý vazák, hrozí, že se velmi rychle předřou.
  • Použijte co nejsilnější lana, jaká máte. Déle odolávají případnému předření a jsou pružnější.
  • Každé lano, které je pro udržení jachty na místě nutné, je třeba zdvojit.
  • V místech, kde lano prochází průvlakem, ho ošetřete proti předření. Používá se například kus hadice, ale poslouží případně i starý ručník.
  • Zkontrolujte, jak jsou vyvázáni vaši sousedé. Vaše příprava je marná, když se po hodině na vás navalí sousední jachta.
  • Kontrolujte pravidelně lana, kterými jste vyvázáni a místo, kde stojíte. Lana mohou vydržet, ale bóje ne. Větší jachta může betonový blok odtáhnout.
  • Zaveďte kotevní hlídky, v případě utržení z bóje jachta ihned rychle odplouvá. Obvykle vstříc nebezpečí.
  • Nechte si zapnuté navigační přístroje, abyste mohli v případě nutnosti hned odplout.
  • Počítejte předem s nejhorším. Raději se pečlivě připravit na nejhorší, které nepřijde, než podcenit situaci.
Předchozí článek Čím je jiná revoluční Hugo Boss?
Další článek Přednáška Práce s radarem a jeho využití v praxi
Vytisknout
5813

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu