Co říká barevný diagram?
Směsice barev na obrázku vyjadřuje závislost jednotlivých plachet na směru a síle větru. Základ grafu je podobný jako u polárního diagramu, který zobrazuje závislost rychlosti jachty na směru a rychlosti větru.
Pavučina, která je podkladem diagramu, zobrazuje na sbíhajících se úsečkách úhel větru vůči lodi. Nahoře je úhel 0°, tedy příď jachty, vpravo a vlevo je bočák (90°), dole zaďák (180°). Úhly platí pro zdánlivý vítr (AWA).
Kružnice spojující pavučinu zobrazují rychlost větru. Znovu jde o zdánlivý vítr (AWS).
Pravá část grafu je pro symetrické spinakery, levá pro spinakery asymetrické.
Symetrické
Jednotlivé barevné fleky zobrazují různé druhy spinakerů. Začneme-li vpravo, vidíte, že modrá plachta s označením 1S je použitelná od cca 65°AWA do cca 10 uzlů AWS (zdánlivého větru). Při otevřelejším kurzu může být na stěžni cca 12 uzlů větru. Červený 3S je určený na bočáky do cca 20 uzlů větru. Zelená barva značící spinaker je velmi univerzální od bočáku k zaďáku do cca 15 uzlů AWS. Symetrická 4S je plachtou do silného větru.
Asymetrické
Asymetrické spinakery začínají šedivou plachtou Code 0. Vidíte, že ve slabém větru je možné s náí plout velmi ostře, V 15 uzlech AWS je to už jen na bočák. Plachty 1A a 3A jsou úzce zaměřené na bočák, liší se rychlostí větru. 2A je plachta běžně používaného rozsahu. 4A je na silný zadobok a 5A na silný bočák.
Z grafu jasně vyplývá, že symetrické spinakery jsou vhodnější na zaďák.
Jde o označení a rozsahy jednoho konkrétního výrobce, Jiní výrobci budou mít diagram jiný.
3907
Související články
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.